Hlavní obsah

Dejte si třešně: Čistí krev a chrání před Alzheimerem

Foto: kobeza, Shutterstock.com

Jíst sezonně je pravidlo, které vám doporučí snad každý výživový poradce. V červnu konečně dozrává i v našich zahradách první ovoce, s chutí se tedy zakousněte do šťavnatých třešní. Mají spoustu dobrých vlastností.

Článek

Jsou osvěžující a oblíbené pro svou sladkou chuť. Tělu dodají i řadu vitaminů a minerálů a prospívají vašemu zdraví možná víc, než vůbec tušíte.

Po třešních se netloustne

Každý, kdo si hlídá linii, bude nadšen, protože třešně, i přes svou sladkou chuť, mají jen 271 kJ na sto gramů. Navíc mají nízký glykemický index a obsah vlákniny podobný jako jablka nebo banány. A ještě pomáhají snižovat zlý cholesterol. Třešně jsou navíc bohaté na barviva antokyany, které snižují množství tuku, který se ukládá v těle a cévách.

Třešně skvěle osvěží

Z více než osmdesáti procent tvoří třešně voda, proto jsou skvělé pro osvěžení a hydrataci organismu. Jen pozor, nezapomeňte na staré dobré doporučení a na třešně nepijte. Jsou totiž náchylné na kvašení, a pokud jich zkonzumujete větší množství, s pitím si dejte na chvilku pauzu, ať si nezaděláte na bolestivé křeče v břiše a střevní potíže.

Foto: ADfoto, Shutterstock.com

Třešně mají nízký glykemický index, po nich neztloustnete

Třešně zaženou únavu 

Z minerálních látek jsou třešně bohaté zejména na draslík, který je potřebný v boji s únavou a podrážděním. Ocení ho ale i sportovci, neboť zabraňují poškození svalů, opotřebení kloubů a křečím, kyselina křemičitá zase pomáhá zpevňovat vazy.

V třešních ale najdete i brom a překvapivě i hormon melatonin, které pomáhají tělu k hlubšímu spánku. „Hormon melatonin, který reguluje usínání a jednotlivé fáze spánku, se v těle tvoří jen za tmy,“ vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini. V létě je brzy světlo, rušit vás může ale i venkovní osvětlení nebo rizikové modré světlo z mobilu a dalších elektronických zařízení. Proto je vhodné doplnit melatonin třeba právě třešněmi. Najdete ho ale i v červeném víně, cereáliích, obilných klíčcích nebo třezalce.

Třešně čistí krev a chrání srdce 

Díky velkému množství antioxidantů, antokyanů a vitaminu C chrání buňky před volnými radikály, posilují cévy a srdce, pomáhají čistit krev, játra a ledviny. Třešně přispívají také ke snižování krevního tlaku a chrání před mrtvicí, preventivně se doporučuje i pití třešňového džusu (pomůže už 60 ml denně). Třešně údajně působí díky obsahu flavonoidů a kyseliny ellagové preventivně i proti rakovinnému bujení, zejména tlustého střeva.

Silné jako ibuprofen

Třešně pomáhají chránit tělo proti různým druhům zánětů. Úlevu mohou přinést při parodontóze, artritidě, revmatu, zánětech močových cest, ale i při zánětlivých onemocněních dýchacích cest. Mají rovněž antivirové a antimikrobiální účinky, zlepšují trávení, zbaví zácpy a pomáhají tělo detoxikovat od usazených jedů.

Předcházejí bolesti páteře

Díky vysokému obsahu jódu mají blahodárný vliv na problémy se štítnou žlázou. „Zdrojem jódu jsou vedle třešní také ryby, vejce, brokolice, čokoláda, pórek, polníček nebo mrkev,“ doplňuje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví. Díky jódu ale předcházejí i bolestem páteře, například při sedavém zaměstnání.

Foto: sebra, Shutterstock.com

Obsahují jód, který je potřebný pro správné fungování páteře

Chrání před Alzheimerem

Půl šálku tmavého ovoce denně je prý zaručený lék, jak předcházet degenerativním změnám mozku, především obávané Alzheimerově chorobě. Chcete-li přispět k prevenci, vedle třešní si můžete pochutnat také na borůvkách, rybízu, ostružinách, malinách a jahodách.

Jsou ideální při dně

Díky již zmíněným antokyanům mírní třešně také projevy dnového onemocnění, neboť pomáhají snižovat množství kyseliny močové. Vedle třešní podobně pomohou i višně nebo maliny, při potížích si klidně dopřejte plný šálek čerstvých plodů.

Myslíte si, že jíte zdravě? Pro jistotu se podívejte, jaké potraviny vám ničí zdraví i postavu

ynezorPumanzeSaNyknalC