Hlavní obsah

Co (ne)jíst navečer a proč? Těmhle potravinám se vyhněte!

Foto: LTim, Shutterstock.com

Co (ne)jíst večer? Na blacklistu jsou hlavně sladkosti a tučná jídla. Nejde ale jen o přibírání. Tělo si kvůli těžce stravitelným potravinám neodpočine, protože je zaměstnané jejich trávením. Jídlo plné soli zase přispívá k otokům a vysokému krevnímu tlaku. Víme, čemu se večer raději vyhnout.

Článek

Nejde jen o hubnutí, některých potravin byste se měli před spaním vyvarovat i proto, že naruší kvalitu vašeho spánku. Víte, co dalšího večer raději nejíst a nepít?

Čokoláda a jednoduché cukry

Sníst čokoládu na posezení u televize určitě není ideální, pokud se snažíte udržet štíhlou postavu. Přijaté cukry těsně před spaním nestihnete spálit a uloží se vám v podobě tuků. Jde ale i o to, že například hořká čokoláda obsahuje poměrně velké množství kofeinu a také látku, která se jmenuje theobromin. Obojí jsou stimulanty, které organismus nabudí, a tím zhoršují kvalitu spánku.

„Důležité je hlídat si množství celkového denního příjmu, ale také poměru přijímaných živin. Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám, přebytku soli a jednoduchým cukrům, které jsou například ve sladkostech, pečivu či instantních výrobcích. A to bez ohledu na to, kolik je hodin,“ uvádí Monika Bartolomějová, nutriční specialistka ze Světa zdraví. (Znáte růžovou čokoládu?)

Foto: Antonio Guillem, Shutterstock.com

Čokoláda ve večerních hodinách přispívá nejen k tloustnutí, ale i k horší kvalitě spánku

Ovoce a zelenina

Nenechte se ale zmýlit tím, že když není dobré jíst navečer sladkosti, se zeleninou a ovocem byste to vyhráli. Naopak. To, že je zdravější sníst misku ovoce než tabulku čokolády, je sice pravda, protože obsahuje vlákninu, ale stále v sobě má i spoustu rychlých cukrů. (Víte, jak začít jíst zdravěji a chutně zároveň?) Syrová zelenina je zase hodně těžká na žaludek. (Jak dlouho budete trávit salát?)

Záleží ale na výběru i přípravě. Například kousek banánu kvalitu spánku podporuje. Zrovna tak nenadýmavá zelenina podušená v páře udělá vašemu tělu na noc dobře.

Červené maso

Maso obecně je na trávení hodně náročná potravina. Vůbec nejhorší ze všech druhů je však na noc sníst maso červené, tedy zvěřinu, hovězí, vepřové, skopové, kachní či husí. Strávit tyto druhy masa trvá někdy organismu až sedm hodin – tedy celou dobu, kdy průměrně spíme. (Víte, proč spánek nepodceňovat? Pokud jste masoholici, mnohem vhodnější variantou k večeři je bílé maso, jako je krůtí, kuřecí nebo ryby.

Foto: TMON, Shutterstock.com

Chcete-li si v noci opravdu odpočinout, vzdejte se před spaním steaků a k večeři volte raději lehčí maso

Alkohol

K večerní pohodě často patří také alkohol. Sklenička je v pořádku, ale pozor, ať nechytnete slinu. (Co se stane s vaším tělem, když přestanete pít alkohol?) Po alkoholu sice usnete jako dřevo, ale samotná kvalita spánku je špatná, o těžším ránu nemluvě. Játra budou muset hodně pracovat, aby alkohol odbourala. Alkohol navíc odvodňuje organismus, což vás bude během noci budit.

„Alkohol je sám o sobě velmi energetický – sklenka vína má stejný počet kalorií jako houska. Navíc bourá zábrany, včetně dietních předsevzetí,“ doplňuje Karolína Hlavatá, dietoložka a odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju.

Pálivá jídla

Pokud si myslíte, že své trávení „nakopnete“ tak, že si do svého oblíbeného jídla navečer přisypete chilli koření, jste na omylu. Trávení sice podpoří, ale mnohem vhodnější je jíst pálivá jídla během dne. Kořeněná jídla totiž zvyšují tělesnou teplotu, a způsobí tak neklid. Navíc vás může obtěžovat pálení žáhy, což před spánkem není zrovna příjemné.

Co si tedy večer dát, když vás honí mlsná? Ideální potravinou jsou kysané mléčné produkty: „Pokud máte pocit hladu, dejte si kefír nebo jiný zakysaný nápoj. Utišíte hlad, potěšíte zažívání, dodáte tělu bílkoviny a vápník, který se na noc vstřebává nejlépe,“ uzavírá Karolína Hlavatá.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama