Hlavní obsah

Jak ženu změní těhotenství a porod?

Foto: Thinkstock

Během těhotenství se tělo mění

Je to výbuch hormonů a obří nápor na tělo! Těhotenství a porod dá ženě zabrat a fyzicky ji dost změní. Něco je jen dočasné, něco trvalé. Nabraná kila jde během nějaké doby shodit, ale věděly jste, že se vám během těhotenství může například zvětšit noha? A to až o 1,5 čísla! Co nastávající maminky čeká a jak fyzické změny minimalizovat?

Článek

Vy se devět měsíců nemůžete dočkat, ale vaše tělo tu stejnou dobu poměrně trpí! A také se výrazně mění. Kila letí nahoru, prsa se zvětšují každým dnem, povoluje se pánev a rozšiřuje se hrudník. Poradíme vám, na co se připravit!

Váha. Snažte se vejít do 15 kg!

Ideální váhový přírůstek v těhotenství je podle odborníků maximálně 15 kilogramů. Většina žen ale tuto hranici přesáhne a ke své původní váze přičte 20, někdy i 30 kilogramů. V porodnici zůstane ale asi jen 5 až 8 kilogramů, které se skládají z váhy miminka, placenty, plodové vody a zadržované vody v těle. Přičteme-li k tomu zdevastované břišní svaly a povolenou kůži, je toho hodně, co napravovat.

Tip: Velká část nabraných kilogramů zmizí díky náročné péči o miminko a kojení. Rozhodně se ale vyplatí přeci jen tělu práci ulehčit a v těhotenství alespoň trochu dbát na zdravou výživu. Těžko zde vyjmenujeme vše potřebné, ale snažte se jíst zdravě, pravidelně a hlavně se nepřejídejte. Ideální jsou tři hlavní jídla denně a k tomu dvě menší svačiny. Soustřeďte se na dostatek zeleniny a ovoce, kterým se snažte nahradit sladkosti. Ale žádné diety, a to ani po porodu, kdy kojíte. Důležitý je také pohyb. Pro těhotné je ideální například plavání, chůze či speciální těhotenské cvičení.

Foto: Thinkstock

Část nabrané váhy zmizí díky péči o miminko

Pánev a svalové dno pánevní. Posilujte, ať si můžete kýchnout!

Hormony, převážně estrogen, v těhotenství způsobují to, že se povolují vazy, aby byla pánev elastičtější a zvládla porod. Po něm se sice vše vrací zpět, ale nikdy už se pánev nedostane do původní polohy. Jde sice o milimetry, ale i ty mohou působit problémy. „Některé ženy, kterým pánev ke konci těhotenství hodně povolila, pak ještě několik let po porodu nemohou provozovat asymetrické sporty, jako je třeba tenis. Pohyb do stran jim nedělá dobře,“ popisuje porodní asistentka Jarmila Kovaříková.

S povoleným dnem pánevním souvisí i problémy s inkontinencí po porodu. Obyčejné kýchnutí či zakašlání může způsobit malý únik moči a to není nic příjemného.

Tip: Už během těhotenství a následně i po porodu byste měly posilovat dno pánevní. Jsou na to nejrůznější cviky, ale je potřeba je provádět správně. Poradí vám s nimi jakákoli porodní asistentka nebo fyzioterapeutka. Největší chybou je, že ženy se po porodu soustředí na břišní svaly, které jsou vidět, a na dno pánevní zapomínají.

Prsa a hrudník. Rostou a rostou!

Většině žen se během těhotenství zvětší prsa zhruba o jednu velikost, a o další pak při následném kojení. Někomu se původní velikost vrátí, někomu ne. To je individuální a nelze s tím nic moc dělat. Všem se ale navíc ještě zvětší hrudník, někdy třeba i o pár centimetrů. Na vině je miminko, které poslední měsíce těhotenství na hrudní koš dost tlačí, a opět hormony. „Tělo je valí všude, nejen do pánve, takže díky nim povolí i hrudník,“ vysvětluje Jarmila Kovaříková. A dalším problémem bývají strie a ztráta pevnosti poprsí, které kvůli kojení povolí.

Tip: Se striemi mohou hodně pomoci speciální krémy a oleje proti jejich tvorbě. Jestli patříte ke smolařkám, kterým jsou prasklinky jednoduše souzené, alespoň jejich tvorbu zmírníte.

Co se týče pevnosti prsou, nešetřete na podprsence. Ta musí být pevná, nejlépe s kosticemi a širšími ramínky. „A nemělo by se zapomínat na posilování prsních svalů. V těhotenství i po něm, i když chápu, že většina žen se vrhne na péči o miminko a péči o sebe samu hodí za hlavu,“ radí Jarmila Kovaříková.

Ploska nohy. Větší až o 1,5 čísla

Málokdo to ví, ale během těhotenství se ženám může zvětšit chodidlo až o 1,5 čísla. Ploska nohy totiž musí devět měsíců nosit mnohem vyšší zátěž, než na kterou byla zvyklá. A svůj díl na tom mají opět hormony, které povolí vazy právě i na plosce nohy. Změna je trvalá.

Tip: V tomto případě hodně pomůže kvalitní obuv. V těhotenství zapomeňte na jehlové podpatky a raději si pořiďte pohodlné zdravotní boty, které budou plosku nohy dobře podpírat a udržovat její správný tvar. A opět platí, že každé kilo navrch vaše nohy trápí.

Co na to říkáte, milé dámy? Jak změnil porod vás? Co vás nejvíc trápilo a třeba i zaskočilo? Podělte se s námi o své zkušenosti v diskusi pod článkem.

ynezorPumanzeSaNyknalC