Hlavní obsah

Kolik zázračných látek najdete v obyčejných jablkách?

Foto: BestPhotoStudio, Shutterstock.com

Sezona jablek právě vrcholí, dopřejte si čerstvé jablko i dvě klidně každý den. Možná vypadá vedle manga nebo avokáda obyčejně, ale jeho účinky na zdraví jsou zázračné.

Článek

Pokud byste nějaké ovoce měli jíst denně, je to právě jablko. Chrání srdce a cévy, svědčí střevní mikroflóře a tím i imunitě, bojuje s rakovinou, navíc vás omladí a prospěje i ložnicovému řádění. Co vše se skrývá v obyčejném jablku?

Vláknina zažene zlý cholesterol

To, co dělá z ovoce a zeleniny zdravou potravinu, není jen koktejl vitaminů a minerálů, ale také obsah vlákniny. „Vláknina má v jídelníčku nezpochybnitelný význam, její dostatečný příjem přispívá k udržení zdravých střev, ale pomáhá také s ochranou před civilizačními chorobami – srdečními onemocněními, vysokou hladinou cholesterolu nebo obezitou,“ vysvětluje Ivana Kabelková, výživová poradkyně Cambridge Weight Plan.

Ovoce je zdrojem především rozpustné vlákniny, jablka patří mezi to s jejím nejvyšším obsahem. Rozpustná vláknina příznivě ovlivňuje hladinu cukru v krvi i hladinu cholesterolu. „Protože v tekutině bobtná, považuje se také za jeden z důležitých prvků při prevenci obezity,“ upozorňuje výživová poradkyně. Pouhá dvě jablka vám zajistí asi čtvrtinu doporučené denní dávky vlákniny, která činí 30 gramů.

Foto: JP Chret, Shutterstock.com

Staří Římané považovali jablko za ovoce nesmrtelnosti

Pektin podpoří detoxikaci

K rozpustným druhům vlákniny patří například pektin. Ten se nachází ve slupce, proto je důležité jíst jablka i s ní. Pektin kromě regulace cukrů a cholesterolu napomáhá odchodu toxinů z těla, váže na sebe i těžké kovy jako olovo nebo rtuť. Brání množení špatných bakterií ve střevech, pomáhá lépe metabolizovat tuky i předcházet závažným onemocněním jako cukrovka nebo rakovina tlustého střeva.

Polyfenoly osvěží váš dech

V slupce se nachází i nejvíce polyfenolů, látek, které pomáhají předcházet rakovině a demenci. Zlepšují průchodnost cév, regulují hladinu cukru v krvi, snižují hladinu „špatného“ cholesterolu, posilují kosti. „Polyfenoly také pomáhají v ústech zpomalovat růst bakterií a bojují proti špatnému dechu,“ prozrazuje MDDr. Ondřej Šrámek, vedoucí lékař Dentální kliniky Hradčanská. Vláknitá struktura jablka navíc dobře masíruje dásně a odstraňuje povrchové nečistoty včetně nebezpečného plaku.

Díky floridzinu se nespálíte

Mezi polyfenoly stojí za zmínku floridzin. Stimuluje totiž syntézu melaninu v pokožce, a tím napomáhá kůži chránit před rizikovým UV zářením. Pozitivně ale může zapůsobit i na váš sexuální život. V těle totiž dokáže napodobit funkce ženského hormonu estradiolu, zlepšuje tak zvlhčení vaginy i její prokrvení, což je nezbytné pro sexuální prožitek a dosažení orgasmu.

Foto: WildStrawberry, Shutterstock.com

Při správném skladování vydrží zimní odrůdy jablek až do jara

Antioxidanty omladí

Jablko je rovněž plné antioxidantů. To jsou látky nezbytné k posílení imunitního systému. Navíc vážou volné radikály, které se kladou do souvislosti se vznikem rakoviny, zánětlivých onemocnění, chorob srdce a cév, ale také s předčasným stárnutím buněk a pokožky.

Flavonoidy chrání srdce

Konzumace flavonoidů pomáhá chránit před rakovinou, astmatem i nemocemi oběhové soustavy. Jejich vysoká dávka je na místě zejména, pokud kouříte nebo konzumujete ve větším množství alkoholu.

Kvercetin čistí plíce

Za vypíchnutí stojí flavonoid kvercetin (quercetin), který pomáhá čistit a posilovat plíce. Ocení to zejména lidé žijící v prašném a znečištěném prostředí, uleví ale i při akutních dýchacích problémech, jako je třeba obyčejná rýma. Pomáhá dýchat volněji, urychluje odeznění symptomů a podporuje přirozenou obranyschopnost.

Vedle těchto látek obsahuje jablko i minerály cenné pro imunitu, duševní pohodu i krásu jako měď, železo, draslík, vápník nebo hořčík.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek