Hlavní obsah

Dejte si každý den skořici, prospívá imunitě i trávení

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Se svou hřejivou vůní je to jistě jedno z nejznámějších koření na světě a již od starověku je známá svými blahodárnými účinky. Vědci ji dokonce testují i jako lék na nejrůznější onemocnění. Proč si dopřát denně skořici?

Článek

Také vám během adventu začala v bytě vonět skořice? Kromě toho, že skvěle dochutí sladké i slané pokrmy, přináší i spoustu benefitů pro naše zdraví. Proč si skořici užívat celý rok?

Posiluje imunitní systém

Skořice je vydatným zdrojem vitaminů i minerálních látek, hlavně vápníku. Je ideální prevencí proti zimním neduhům: nachlazení, rýmě či kašli. Nejen že posiluje imunitní systém, v těle ale také působí proti bakteriím a virům. Zkuste ji tedy v zimě konzumovat pravidelně.

Tip: Do šálku vroucí vody přidejte kávovou lžičku mleté skořice, přiklopte a nechte 5 minut louhovat. Přidat můžete trochu citronové šťávy, 1/2 lžičky mletého zázvoru a trochu medu. V tomto nápoji máte v zimě jednu z nejprospěšnějších kombinací pro vaše zdraví. Skořici můžete také povařit samotnou ve vodě, tím získáte účinný prostředek k inhalaci.

Pro zdravé trávení i srdce

Skořice urychluje také trávicí procesy, ulevuje při plynatosti, zácpě nebo průjmu. Přispívá k vyplavování nadbytečných tuků z těla, čímž snižuje hladinu cholesterolu, pomáhá i snížit vysoký krevní tlak. Tím chrání srdce, cévy a mozek a funguje jako prevence proti infarktu nebo mozkové příhodě.

Foto: GBALLGIGGSPHOTO, Shutterstock.com

Nejrůznější studie poukazují na to, že by skořice mohla pomáhat i v boji proti Parkinsonovi. Studie však budou potřebovat ještě spoustu času

Pro zdravou váhu

Pomáhá zpomalit uvolňování glukózy do krve. To je dobrá zpráva nejen pro diabetiky. Protože má i pozitivní vliv na metabolismus, dělá to z ní skvělého spojence při hubnutí. Přidejte lžičku tohoto koření do smoothie, do jogurtu ke snídani nebo třeba do kávy s mlékem. Můžete s ní posypat plátky ovoce ke svačině. Neslibujeme, že se můžete přejídat a díky skořici půjdou vaše kila sama dolů. Pokud ale k jídlu přidáte skořici nebo skořicový nápoj, pomůže vám rychleji a lépe trávit a ovládnout náhlé chutě k jídlu.

Akce antistres

Skořice má povzbudivé účinky na činnost mozku, podporuje tedy soustředění, učení či paměť. Navíc má uklidňující účinky, takže prospívá i při stresu a úzkosti. Skořicí můžete ochutit v podstatě jakýkoliv teplý napoj, kromě kávy i mléko nebo čaj, můžete používat éterický olej i v aromalampách či difuzérech.

Foto: Natali22206, Shutterstock.com

Víte, jak vypadá skořicovník?

Naděje pro nemocné

Skořice je v současné době také skloňována v souvislosti s prevencí a léčbou neurologických onemocnění, jakou jsou například Alzheimerova či  Parkinsonova choroba. Podobně se zkoumá její vliv na onemocnění HIV. Na konkrétní výsledky si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

Mezitím si ale klidně skořici dopřávejte každý den. Nemusíte se omezovat jen na ochucení pečiva či domácích kompotů, dávejte ji do omáček, třeba do rajské. Báječně se hodí k masu, nejvíce jehněčímu či kuřecímu. Zkuste ji zkombinovat třeba s kardamomem, hřebíčkem, kmínem, zázvorem, muškátovým oříškem či kurkumou.

Zásadně jenom pravá

Pokud si chcete užít všechny prospěšné vlastnosti skořice, sáhněte vždy po cejlonské skořici (Cinnamomum verum).  Seženete ji spíše ve specializovaných obchodech s kořením nebo zdravými potravinami, případně ve větších supermarketech. Vědci totiž zjistili, že skořice cejlonská je mnohem čistší a účinnější než skořice čínská (Cinnamonum cassia), která je běžně k dostání v obchodech. Ta obsahuje poměrně velké množství kumarinu, sloučeniny, která může ve větším množství poškozovat játra. Pro začátek si dejte jednu kávovou lžičku cejlonské skořice denně, pokud jste těhotná nebo kojíte, dopřejte si ji opravdu jen malé množství na dochucení nápoje či jídla.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek