Hlavní obsah

Který orgán vám nedá spát? Před půlnocí vás vzbudí žlučník

Foto: Marcos Mesa Sam Wordley, Shutterstock.com

V noci vás nemusí budit jen plný žaludek, nepohodlná matrace nebo zlé sny ze stresu a přepracování. Hlásit se mohou i nemocné nebo přetížené orgány. Hodina, kdy se pravidelně budíte, vám napoví, kde v těle by se mohl skrývat problém.

Článek

Čínská medicína pracuje s myšlenkou energie, která proudí organismem. Pokud ovšem některý orgán marodí, proud se v něm zasekne a celý systém přestává pracovat správně. Právě tato energetická zaškobrtnutí dokážou odhalit zdravotní potíže i jejich konkrétní místo v těle. Proud energie se v nemocném orgánu zasekne, hromadí se zde a podle východní medicíny vás právě to nenechá spát.

Vnímejte své vnitřní hodiny

Organismus je sice složitý systém, ale pracuje podle jednoduchých zákonitostí, které lze sledovat a povšimnout si tak i zásadnějších změn. Platí to ovšem jen v případě, že jsou vaše dny dost podobné: vstáváte a chodíte spát ve stejnou dobu, v podobný čas snídáte, cvičíte i večeříte. Práce na směny, zvýšená míra stresu a alkohol mohou přirozený biorytmus zásadně rozhodit a signály těla pak mohou být hůře čitelné.

21:00–23:00 Rozbouřené hormony

Chodíte spát časně, ale máte problém usnout nebo se záhy po ulehnutí budíte? Důvodem mohou být hormonální pochody v těle. Hormon melatonin zařídí, že se kolem desáté večer celé tělo nastaví na spánek. Pokud ale hormonální systém nefunguje optimálně, může se to projevit nenadálou aktivitou. Ženy v přechodu dobře znají noční návaly horka nebo záchvaty vlčího hladu. Stojí za to, nechat si vyšetřit štítnou žlázu, s lékařem také konzultujte vedlejší účinky antikoncepce nebo možné projevy nastupující menopauzy. Zlobit vás může i slinivka a někdy se hlásí i psychika – práce a stres kradou spánek zejména v počátku noci. Nenoste si problémy do postele a naučte se vhodné relaxační techniky.

23:00–1:00 Přetížený žlučník

Zatímco vy v noci spíte, vaše zažívání často zpracovává to, co jste si dopřáli v druhé půli dne. V žaludku může dlouho ležet tučné maso a mléčné výrobky, zelenina s vysokým podílem vlákniny nebo luštěniny. Trávení obecně přetěžuje tučné a smažené jídlo a některé potraviny pro vás mohou představovat problém. Nemusí jít nutně o alergii nebo intoleranci, ale jestliže se budíte obvykle po jedenácté, navíc s bolestí v pravém boku, směřující pod žebra a pod lopatku, může za tím být podrážděný žlučník. Zkuste upravit a odlehčit jídelníček a vyvarovat se toho, po čem cítíte často těžkost. Víte třeba, za jak dlouho strávíte salát nebo maso?

Foto: Eric Urquhart, Shutterstock.com

Když si večer dáte jídla, která vám nesedí, není divu, že vás v noci budí bolest břicha

1:00–3:00 Tělo potřebuje detox

Tělo se nečistot a toxinů zbavuje samo a velkou roli v tomto procesu hrají zdravá játra. Mezi jednou a třetí hodinou ranní vás pravděpodobně budí právě váš vnitřní filtr. Možná jste to přehnali s alkoholem, jste náruživí kuřáci, holdujete uzeninám nebo jiným tučným pochoutkám. Čínská medicína také věří v psychické příčiny nemocí, potíže tak mohou pramenit i ze zahořklosti, vzteku a nevyřešených sporů. Očistěte proto svůj život komplexně!

3:00–5:00 Zkrácený dech

Budíte-li se nad ránem, zřejmě se vám špatně dýchá. To znají astmatici a kuřáci, těžko vám ale může být i po přejedení nebo vlivem nevhodného jídelníčku. Příčinou může být ale i špatně větraná ložnice, suchý vzduch nebo příliš prašné prostředí. Potíže mohou souviset i s akutním respiračním onemocněním. Uskřípnutý dech ovšem může pramenit i z duševních trablů: trpíte-li smutkem, sebelítostí a ukřivděností, nebo dokonce depresí, svěřte se do rukou odborníka.

Foto: ronstik, Shutterstock.com

V ložnici musí být čerstvý chladný vzduch a vhodné květiny, jinak vás bude budit zkrácený dech

5:00–7:00 Střevům chybí voda

Řada orgánů je v noci v útlumu a tělo má tak čas se v klidu detoxikovat. I proto můžete hned po probuzení cítit potřebu dojít si na velkou. Jestliže vás ale nutkání na stolici budí o poznání dříve než budík, může tlak v břiše signalizovat, že je natrávená potrava příliš zhuštěná a chybějí jí tekutiny. Kdybyste nutkání nevyslyšeli a velkou potřebu pravidelně odkládali, můžete si dokonce přivodit zácpu. Zvyšte pitný režim nebo upravte denní příjem různých tekutin.

Noční buzení ale nemusí být způsobeno jen poruchami orgánů. Znáte 8 častých poruch, které ruší váš spánek?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek