Hlavní obsah

Proti cholesterolu i kilům navíc: 5 důvodů, proč jíst pálivé

Foto: Shift Drive, Shutterstock.com

Když chcete „vypálit červa“, nemusíte hned sahat po pálence. Minimálně stejně účinné, a jistě mnohem výživnější, jsou pokrmy s příměsí chilli, pepře a dalších pikantních ingrediencí. Pokud se jim vyhýbáte, dáme vám pět opravdu dobrých důvodů, proč změnit názor.

Článek

V české kuchyni nemají pálivá jídla silnou tradici – obzvlášť porovnáme-li se s indickou, thajskou, texaskou nebo třeba mexickou kulinářskou kulturou. Při konzumaci takového indického vindaloo nebo pravého texasko-mexického chilli con carne vám po zádech tečou čůrky potu, po tvářích slzy a v ústní dutině máte jako v pekle.

Na pikantní jídla si musíte zvyknout. Ačkoli je každý jinak citlivý, jistá rezistence se skutečně dá vytrénovat. To nám věřte. Důvodů, proč byste to vůbec měli dělat, pro vás máme hned několik.

1. Rychlejší spalování tuků

Nejen kapsaicin v chilli, ale například i gingerol v zázvoru nebo piperin v pepři mají mimořádný vliv na zdraví. Všechny tyto látky stojí za pikantností daného koření. Ne že by přímo spalovaly tuk, ovšem pomáhají zrychlovat metabolismus.

Studie publikovaná v roce 2009 v časopise Clinical Nutrition se přímo zaměřovala na vliv pálivých potravin na hubnutí a ukázala, že díky nim dochází k zvýšení činnosti metabolismu (dokonce až o 20 procent během následujících 24 hodin) a také podporují spalování tuků – a to zejména v problematické oblasti břicha.

Foto: K.D.P, Shutterstock.com

Jezte pálivé pokrmy pravidelně a vaše postava zareaguje

2. Nižší spotřeba jídla

Pro ty, kteří zrovna pracují na štíhlé linii, tu máme ještě jeden důvod: pálivé pokrmy snižují hlad a chuť k jídlu. Když tedy posnídáte například míchaná vajíčka či smoothie se špetkou chilli, přes den toho sníte méně než jindy, přičemž spalujete více než normálně.

3. Nižší cholesterol

Další z vynikajících schopností látek, jako je kapsaicin a spol., je regulace „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Napomáhají jeho rozpuštění a následnému vyloučení z těla. Pálivé potraviny tak mají pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a snižují riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice.

Foto: marcin jucha, Shutterstock.com

Přidejte do svého jídelníčku pálivé ingredience, a uvidíte, co se stane s vaším tělem

4. Silnější imunita

Pálivá jídla přispívají k posílení obranyschopnosti – a to nemluvíme jen o zázvoru, který je známý jako všelék. Třeba takové chilli papričky jsou bohaté i na vitamin C. Ve 100 gramech najdete 240 % potřebné denní dávky. Stačí tedy jedna středně velká paprička a máte vystaráno. Vitamin C je skvělý v boji proti infekcím a snižuje projevy chřipky a nachlazení.

5. Prevence rakoviny

Kapsaicin, piperin i gingerol v posledních letech zkoumají vědci zabývající se prevencí nádorových onemocnění. Výzkum časopisu Cancer Research ukázal skvělé účinky v boji proti rakovině prostaty. Vědci z Nottinghamské univerzity zase prokázali, že konzumace pálivého může být prevencí rakoviny žaludku, a dokonce podpůrnou léčbou rakoviny plic a slinivky.

Jak s pálivým začít? Pokud jste pikantní pokrmy v jídelníčku prozatím moc neměli, určitě si nejdřív naordinujte něco jen jemně pikantního. Chuťovou extázi můžete čekat například od pikantní mrkvové polévky s arašídovým máslem.

Zaujaly vás účinky chilli a zázvoru? Přečtěte si, proč jsou Číňanky tak krásně štíhlé. Odhalte jejich tajemství!

ynezorPumanzeSaNyknalC