Podle vědců existují tři typy ženského orgasmu. Jste spíše mořský, horský, nebo sopečný typ?

Foto: George Mayer, Shutterstock.com

Jak vyvrcholení probíhá? Erotické napětí se náhle nakumuluje, aby se v několika vteřinách uvolnilo, nebo je vzrušení dlouhou dobu stabilní? Právě tohle zajímalo vědce z Karlovy univerzity. A výsledek? Odhalili, že ženy mají tři typy orgasmů!

Ženský orgasmus je báječný a prožít se dá na několik způsobů. Existuje bradavkový orgasmus, spontánní (bez dotyku), anální vyvrcholení či orgasmus ve spánku. Nejběžnější je vyvrcholení klitoridální a vaginální. A právě to se rozhodli prozkoumat vědci z Karlovy univerzity v Praze, kteří orgasmus monitorovali, aby identifikovali „úrovně potěšení“.

Studii vedl James Pfaus, profesor psychologie a neurověd, který hostuje na UK. Se svým týmem vyzval 54 žen, aby masturbovaly s pomocí speciálního vibrátoru: hlavní část má určenou pro dráždění pochvy, přičemž o něco menší výstupek stimuluje klitoris. Toto zařízení má dva senzory a je navrženo tak, aby zjistilo sílu kontrakcí pánevního dna a pomocí dat zkoumalo rytmus těchto pohybů.

Vlna, lavina a sopka

Vědci tak zjistili, že se svaly ženského pánevního dna stahují různými způsoby, a rozdělili výsledky do tří odlišných kategorií orgasmu: vlna, lavina a sopka. Vlna byla nejčastější typ vyvrcholení, které dobrovolnice zažily, popsalo jej 26 žen. „Vypadá jako vlnění nebo postupná kontrakce napětí, krátký výbuch stahů pánve a uvolnění napětí při orgasmu,“ uvedl James Pfaus.

17 účastnic si užilo lavinový orgasmus. Lavina je rychlý a náhlý sesuv většího množství sněhu po svahu a podobně to funguje i při vyvrcholení, jež se naléhavě rozlije po celém těle. Podle vědců vlna „jede“ na vyšší napětí pánevního dna s kontrakcemi, které se během orgasmu snižují.

11 žen pak zažilo orgasmus nazvaný sopka čili vulkán. „Jede na nižší napětí pánevního dna, ale následně exploduje a během vyvrcholení se uvolní,“ nastínil výzkumník, podle něhož tato myšlenka má kořeny v publikaci z roku 1966 Human Sexual Response. V ní slavný výzkumný tým William Masters a Virginia Johnson popsal tři typy sexuální reakce u žen. O této průkopnické dvojici vznikl slavný seriál Mystérium sexu (2013–16).

Foto: MBLifestyle, Shutterstock.com

Vše si zaslouží prozkoumat. Nicméně, současná doba je vědeckými výzkumy posedlá, a co není potvrzeno nějakou „studií“, jako by snad ani nebylo. Takže vědci mimo jiné zjistili, že orgasmus ženám přináší „příjemné uspokojení“Foto: MBLifestyle, Shutterstock.com

O vyvrcholení víme stále málo

Je zřejmé, že 54 žen je docela malý vzorek, ale James Pfaus říká, že výzkum stojí na začátku. Každá žena je jedinečná, orgasmus prožívá svým vlastním způsobem, a to, jak její tělo reaguje na stimuly zvenčí, se mění s věkem i s postupně získávanými sexuálními zkušenostmi.

Sténání pod kontrolou

Další nedávná studie o ženském orgasmu, zveřejněná v odborném časopise The Journal of Sexual Medicine, se moc nepředvedla. Akademici svolali 637 žen různého věku a odhalili, že ženy orgasmus většinou hodnotí jako „příjemné uspokojení“, při kterém mají tvrdší bradavky a jejich tělo se zmítá v orgastické křeči. Jestli jsou vědecké pokusy určené jen ke zjišťování podobných dávno známých faktů, měli by se nad sebou akademici zamyslet!

Ale abychom jim nekřivdili, jeden poznatek je přece zajímavý: při vyvrcholení vyvolaném svépomocí podle nich prapůvodní obyvatelky Venuše nesténají, zatímco u toho s partnerem je tomu naopak. Inu, trochu to zavání herectvím, ale je to především skvělá intimní komunikace, která vede k lepšímu sexu.