Hlavní obsah

Chcete začít běhat a vydržet u toho? Začněte právě teď! Nezničí vás vedra a do zimy získáte kondici

Foto: Zoran Zeremski, Shutterstock.com

Foto: Zoran Zeremski, Shutterstock.com

Začít běhat můžete prakticky kdykoli. Zkušenost však ukazuje, že podzim je nejlepší volba pro ty, kdo nechtějí zůstat jen věčnými začátečníky. Díky ideálnímu počasí je vysoká pravděpodobnost, že si rychleji vybudujete kondici a u tohoto krásného sportu už zůstanete.

Článek

Nejvíc běžců-začátečníků se zpravidla vyrojí na přelomu jara a podzimu, tedy v období, kdy je to skoro na tričko a šortky a všichni tráví rádi hodně času venku. Naopak s prvním barevným listím nadšení opadá a do zimy už vydrží jen „opravdový běžec“. Přitom začít právě na podzim dává smysl! Méně zdatní nemusejí bojovat s těžko dýchatelnými vedry, navíc se snáze buduje kondice. Proč vyběhnout zrovna teď?

O podzimním běhu

Proč je běh na podzim tak příjemný? „Končí léto, začínají výzvy. Pro mnohé je to motivace začít běhat. Jelikož v tomto období ustávají vedra, ale ještě není taková zima, máte ideální podmínky, aby se z běhání stala zábavná aktivita,“ říká fitness trenér Pavel Dvořáček.

Přiměřené podzimní počasí je tedy nejen praktické, ale má také vliv na motivaci a celkové psychické a fyzické naladění. Častý problém začátečníků, kteří se do běhání pustí zkraje léta, je, že brzy nastanou vlny veder. A protože ještě nemají vybudovanou fyzičku, nemohou tréninky udýchat a pak často skončí. Rychle mohou přestat i začátečníci, kteří podlehnou tradičním lednovým výzvám: běh v mraze a po náledí může být pro zelenáče téměř traumatizující zážitek, který nestojí za zopakování.

Nic z toho na podzim nehrozí! I zkušenější běžci v září a říjnu pracují na rozvoji vytrvalosti, protože zvládnou naběhat víc než v létě.

Začíná běžecký rok

Trenéři běhu, mezi nimi například slavný Renato Canova (77), který má na starosti úspěšné keňské běžce, o příchodu podzimu říkají, že jsou to první týdny běžeckého roku. Toto období je totiž skvělý začátek i pro ambicióznější jedince, kteří by rádi natrénovali například na některý z mimořádně oblíbených běžeckých závodů. „Jestli máte závodní ambice, je ideální začít s větším odstupem právě na podzim, kdy je dostatek času na to, aby bylo tělo plně připravené na jarní závod,“ potvrzuje trenér Pavel Dvořáček.

Pomoci v motivaci vám mohou také nejrůznější aplikace, které bývají bezplatné. Takovou je třeba Do formy aktivně a zdravě, která vznikla ve spolupráci s Vím, co jím. K překonání občasné lenosti mohou pomoci různé výzvy a inspirace, které zde najdete, stejně jako třeba nejrůznější zdravé recepty či tipy na výlet.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Ani vedro, ani ošklivé plískanice… Takové je běhání zkraje podzimuFoto: Africa Studio, Shutterstock.com

Dobré oblečení je základ

Co v létě tolik řešit nemusíte, ale na podzim ano, je běžecké oblečení. Základním pravidlem je mít více tenčích vrstev. „Ráno a večer bych se oblékl trošku víc už vzhledem k tomu, že lze očekávat větší vlhkost vzduchu, která zalézá pěkně pod kůži, je tma, a tak by běh měl být spíše pomalejší, tudíž se méně zahřejete,“ uvádí známý český propagátor běhu Miloš Škorpil (67).

Vhodné je vzít si na tělo funkční triko a v případě, že by byla opravdu zima, klidně i dvě (krátký a dlouhý rukáv). Na to lehčí funkční mikinu, a kdyby bylo sychravo, tak i větrovku nebo nepromokavou bundu. Důležitá je i ochrana hlavy, tedy čelenka, případně nákrčník. Na nohy jednoduše legíny nebo nepromokavé běžecké kalhoty. Když neprší, můžete si vzít klasické tenisky, jaké se nosí v létě, a pokud je mokro, vhodnější bude pevnější trailová obuv.

Bez rozcvičky neběhejte

Abyste předešli nepříjemnostem v podobě různých zranění, je třeba myslet na další aktivity, které by měly být s pravidelným běháním spojené. Nezapomínejte na rozcvičení před během. Je vhodné se lehce protáhnout a hlavně správně rozhýbat ztuhlé svaly a klouby. A další důležitá věc: Odpočinek je stejně důležitý jako trénink! „Věnujte mu pozornost a nezapomeňte zařazovat mezi tréninkové dny volno. Aktivní regenerace pomocí strečinku a plavání vám běhací výkony ideálně podpoří,“ doporučuje trenér Pavel Dvořáček.

Reklama