Hlavní obsah

Alkohol během menopauzy: nejen horší návaly horka, vliv může mít i na intimní život

Foto: max blain, Shutterstock.com

Dát si k nedělnímu obědu malé pivo a čas od času sklenku červeného po náročném dni se na vašem zdraví pravděpodobně nijak negativně nepodepíše. Jenže s přibývajícím věkem tělo odbourává alkohol čím dál tím hůře, svou roli přitom nehraje jen zpomalující se metabolismus. Velké změny přináší například i menopauza.

Článek

Zatímco ve třiceti vám může sklenka alkoholu pomoci vytrávit po jídle nebo z vás spláchne stres, s nástupem menopauzy se kýžený efekt vůbec nemusí dostavit, naopak se potíže mohou dokonce zhoršit. Za všechno mohou hormonální procesy v těle.

V období kolem padesátky u žen obvykle přichází menopauza. Výjimečně může přejít bez výrazných komplikací, mnohem častěji ji ale provází nepříjemné projevy, jako jsou změny nálad, návaly horka nebo snížení libida. Zmírnit tyto symptomy může zásadně úprava životosprávy. „Ženy v klimakteriu by měly upravit skladbu jídelníčku, skoncovat s kouřením, omezit pití kávy a také alkoholu,“ doporučuje gynekolog Pavel Turčan. Proč je na seznamu právě alkohol?

Návaly horka

K častým projevům menopauzy patří návaly horka. Nepříjemný pocit tepla po celém těle, horkost a zarudnutí ve tvářích i zvýšené pocení se objevují s klesajícím estrogenem v těle. Hormonální nerovnováha totiž rozhodí přirozenou termoregulaci, návaly vznikají v důsledku příliš vysoké tepové frekvence a rozšíření cév. Alkohol, ale i kofein nebo ostrá jídla mají na tělo podobný účinek, mohou tedy potíže ještě zesílit. Alkohol byste přitom měly omezit mnohem dříve, než s nástupem menopauzy. Dle výzkumů dlouhodobé každodenní popíjení v průběhu života riziko výskytu návalů horka po padesátce rapidně zvyšuje.

Foto: SpeedKingz, Shutterstock.com

Při návalech horka je lepší nepít nejen alkohol, ale ani kávu, černý čaj, energetické nápoje a silně kořeněné nápoje, které přirozeně rozehřívají

Neklidný spánek

Horko a silné pocení se u mnoha žen v menopauze objevují zejména v noci a narušují spánek. Jenže nedostatek spánku je přitom jedním z faktorů, které vedou k dalšímu poklesu hladiny estrogenu. A dostáváte se do nepříjemného kolotoče. Čím méně spánku, tím méně estrogenu. Čím méně estrogenu, tím horší termoregulace a tím větší potíže s nočním pocením a tedy neklidný spánek. Pokud si navíc dopřejete alkohol, zhoršuje se dýchání během spánku, narůstá počet probuzení a okrádáte se také o čas strávený v REM fázi, ve které nejlépe regenerujete.

Nelichotivé ukládání tuku

S přibývajícími roky se zpomaluje metabolismus a je stále obtížnější udržet si postavu. Pokud si hlídáte kalorický příjem, snadno si spočítáte, že alkoholické nápoje z něj dokážou ukousnout nezanedbatelný díl. „Alkohol obsahuje prázdné kalorie, tedy takové, ze kterých tělo neprosperuje, kromě toho zvyšuje chuť k jídlu, zatěžuje váš organismus a může omezovat spalování tuků,“ varuje Monika Bartolomějová, nutriční specialistka výživových poraden Nutriadapt. Alkohol navíc zvyšuje hladinu hormonu kortizolu, který napomáhá ukládání tuku v oblasti břicha. Nadmíra alkoholu také zpomaluje regeneraci svalů po sportu a může podporovat vyplavování důležitých vitamínů a minerálů z těla.

Ukládání břišního tuku a také toho viscerálního, který obaluje vnitřní orgány, není nežádoucí jen kvůli z estetického hlediska. Je totiž velmi rizikový pro zdraví.

Foto: Bezuglova Evgeniia, Shutterstock.com

V menopauze se tvoří více břišního tuku a také tuku viscerálního, který obaluje vnitřní orgány a může být velmi rizikový pro zdraví, je-li ho v těle nadmíru

Řídnutí kostí

Mezi cenné látky, které alkohol vašemu organismu krade, patří i vápník nebo vitamin D, obě nezbytné pro pevnost kostí. Ženy v menopauze se přitom často potýkají s osteoporózou a vyšší náchylností kostí ke zranění. Alkohol může tento proces bohužel zesílit. Netřeba dodávat, že ovíněná můžete mít problémy s koordinací a narůstá riziko pádu a zranění.

Psychická nepohoda

V menopauze nejsou neobvyklé výkyvy nálad, sklony k úzkostem i depresím. Alkohol sice může na první pohled vypadat jako dobrý pomocník a v první chvíli opravdu uleví, opakované dávky ale úzkostné stavy prohlubují, nemluvě o tom, že je to nejlepší cesta k závislosti. Vyvarovat byste se ho měly také ve chvíli, pokud na psychické potíže užíváte léky. Antidepresiva mají sedativní účinek a alkohol může jejich efekt ještě podpořit a utlumit vás přespříliš.

Vaginální suchost

S menopauzou jste možná postřehla, že vaše pleť ztrácí svou pružnost, ubývá v ní kolagen, hůře se v ní drží voda. Pocit pnutí a suchosti ale nemusíte zaznamenat jen na pokožce těla či ve tváři, trpí i poševní sliznice. Pálení, svědění, ale i sklony k poranění a infekcím mohou komplikovat partnerský život. Sklenka alkoholu vás možná uvolní, ale vysychání sliznic bohužel jen posílí.

Sečteno a podtrženo, neznamená to, že pokud se alkoholu nevzdáte zcela, budete se utápět v potížích. Spíš se více zaměřte na to, co s vaším tělem dělá, berte ho jako zpestření a nikoli jako každodenní lék na neduhy. Vytrávit se dá i na procházce, s kamarádkou si místo do vinárny zajděte na výstavu a jako pozornost na návštěvu vezměte místo lahve třeba kytici, prozáří den stejně příjemně a bez bolavých následků.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek