Hlavní obsah

Maxizdroj béčka i železa za pár korun. Máte jíst játra?

Foto: Sea Wave, Shutterstock.com

Játra obvykle nezískávají čestné místo na seznamech superpotravin ani trendy delikates. Je to však celkem škoda. Pokud nepatříte mezi zaryté odpůrce vnitřností, čas od času je do jídelníčku zkuste zařadit. Jsou zásobárnou velmi cenných živin a mají málo kalorií.

Článek

Hovězí, kuřecí, vepřová nebo třeba kachní játra mají své milovníky i velké odpůrce. První jmenovaní je už dávno konzumují a zřejmě by játra jedli, i kdyby se s nimi pojilo pár negativ. Ti druzí si je nedají ani omylem a zřejmě s tím ani nikdy nezačnou.

A jaký vztah máte k játrům v jídelníčku vy? Nemáte s nimi po chuťové stránce problém, ale ani je nevyhledáváte? Pak pravděpodobně patříte do skupiny, která se bude rozhodovat podle zdravotních benefitů – a v tomto ohledu jsou na tom játra mnohem lépe, než si možná myslíte.

Nálož železa i zinku

Vnitřnosti obecně jsou velmi bohatou zásobárnou vitaminů a minerálních látek. Játra dominují v první řadě jako zdroj zinku, který je velmi důležitý pro imunitní systém, ale i pro zdravý vzhled vlasů a kůže. Nejlépe jsou na tom játra vepřová: obsahují 7 mg zinku na 100 gramů, což je denní dávka pro dospělého, za nimi následují játra hovězí a telecí.

Stejné pořadí platí i v obsahu železa. „Řada žen v plodném věku má kvůli menstruaci nedostatek železa, často ale chybí i seniorům a dětem v období puberty. Játra jsou jeho přirozeným a výrazným zdrojem, navíc ve snadno využitelné formě,” popisuje Zuzana Douchová, odborná garantka iniciativy Vím, co jím. Vepřová játra mají ve 100 gramech 15 mg železa, což je opět množství na jeden den.

Foto: Antonova Ganna, Shutterstock.com

Z jater se dá vyrobit mnoho chutných a navíc velmi zdravých jídel

Hodně vitaminů, málo kalorií

Obecně jsou játra považovaná za skvělý zdroj vitaminů A, D a všech vitaminů skupiny B. Nejvíce se v souvislosti s játry hovoří o vitaminu B12, který chybí zejména lidem, kteří příliš neholdují živočišným potravinám či jsou přímo na veganské stravě. Je důležitý pro tvorbu červených krvinek a předchází chudokrevnosti. „Například 100 gramů telecích nebo hovězích jater dodá dávku vitaminu B12 na 20 dní, 100 gramů vepřových jater na deset dní,“ uvádí Marta Pospíšilová z Informačního centra bezpečnosti potravin. Hovězí a telecí játra obsahují přes 60 mg důležité látky.

Játra jsou dobrou volbou i pro dietářky: hovězí, telecí, vepřová i drůbeží játra mají kolem 120 až 130 kcal na 100 gramů, tudíž jsou na tom podobně jako třeba opěvovaná kuřecí či krůtí prsa.

Cholesterol i nebezpečné áčko

Vitamin B12 je mimořádně důležitý v těhotenství, přesto se těhotným ženám doporučují spíše jiné zdroje než játra. „Důvodem je vysoký obsah vitaminu A. Jeho vysoké dávky mohou způsobovat vývojové vady plodu,“ varuje Zuzana Douchová. Místo áčka je lepší doplňovat betakaroten – organismus si z něj vyrobí sám tolik vitaminu A, kolik potřebuje, a je to pro plod zcela bezpečné.

Další vadou na kráse je obsah cholesterolu. Ani z tohoto důvodu však není třeba játra úplně zavrhovat. „Kromě cholesterolu obsahují totiž i lecitin, ten naopak hladinu cholesterolu v krvi snižuje,“ říká odbornice.

Foto: photka, Shutterstock.com

Vitamin B12 je zásadní pro tvorbu krve i pro nervový systém

Jak často jíst játra?

Mnoho lidí se konzumaci vnitřností včetně jater vyhýbá kvůli strachu ze škodlivin a těžkých kovů, které mohou obsahovat. „Legislativně jsou stanoveny nejvyšší limity a játra a ledviny starších kusů nesmějí být použity k lidské výživě,“ uvádí Marta Pospíšilová. Pokud však přesto máte ze škodlivin strach, vybírejte spíše drůbeží játra. Drůbež nežije tak dlouho, a škodliviny se tak v orgánech nestíhají usadit.

Jídelníček má být pestrý a stejně jako s masem ani s vnitřnostmi to není třeba přehánět. Obsah cholesterolu nebo třeba vitaminu A může ve velké míře škodit – a to nejen těhotným. Odborníci proto považují za optimální množství dát si játra dvakrát až třikrát do měsíce.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama