Hlavní obsah

Nápoje a potraviny, které „zabíjejí“ vitaminy

Foto: Thinkstock

Jíte hodně zeleniny? Super. Jen pozor na zlozvyky, které vás připraví o takto získané vitaminy. Třeba při kouření se výrazně zvyšuje potřeba vitaminu C

Taková nespravedlnost! Usilovně se snažíte, abyste do sebe nacpali co nejvíc vitaminů a jiných živin, a skrytí sabotéři je zatím ničí. Co jsou to antinutriční látky a jak se proti nim bránit?

Článek

Dělají samou neplechu. Ruší účinky vitaminů, snižují stravitelnost potravin a narušují normální metabolismus. Přesto jsou takzvané antinutriční látky většinou přírodní, mnohé z nich tvoří přirozenou součást potravin a samy o sobě většinou nejsou nijak škodlivé. Prostě se jen „tlučou“ s některými látkami, které jsou pro lidské tělo důležité. Seznamte se s nimi!

Antivitaminy: nepřehánět to s colou a alkoholem

Jako antivitaminy se označují látky, které brání využití vitaminů ze stravy. Jdou na to chytře: reagují s vitaminy, chemicky se na ně vážou a vytváří s nimi větší útvary, které už tělo – na rozdíl od těch původních – nedokáže nijak využít. Jiné zase vitaminy mění na odlišné, neúčinné látky, případně reagují s bílkovinami, které vitaminy v těle přenášejí. Jsou to třeba tyhle:

  • Kofein, alkaloid, obsažený v kávě, černém a zeleném čaji, maté, colových limonádách, čokoládě a mnoha dalších potravinářských výrobcích, působí proti vitaminům skupiny B (především B1 – thiaminu). Pokud si dopřáváte víc než dvě kávy denně, měli byste vynechat colu a nepřehánět to ani s čajem.
  • Alkoholtaké zvyšuje potřebu vitaminu B1. Samozřejmě se to týká dlouhodobého nadměrného pití, ne občasné skleničky nebo piva k obědu. „U chronických alkoholiků se nedostatek thiaminu často projeví jako Wernickeova encefalopatie či Korsakovova psychóza, což jsou onemocnění, která jsou příčinou jejich podivného chování,“ vysvětluje MUDr. Jitka Housová z 3. interní kliniky 1. LF UK Praha.
  • Bílkovina avidin, vyskytující se v syrovém vaječném bílku, znehodnocuje biotin (někdy zvaný vitamin H), důležitý pro normální růst a metabolismus. Nedostatek biotinu se projevuje zvracením, vyrážkou a ztrátou vlasů. Naštěstí je velmi vzácný, protože tepelnou úpravou se tento účinek avidinu odstraní.
Foto: Thinkstock

Nějaké to pivo nebo drink jednou za čas nevadí. Pokud ale nasáváte denně, počítejte s tím, že vaše zásoby „béčka" se citelně tenčí

Antienzymy stačí zahřát nebo naklíčit

Látky, které nejrůznějším způsobem blokují činnost trávicích enzymů a snižují tak využitelnost bílkovin a sacharózy (řepného cukru) z potravy, se nazývají inhibitory.

Najdete je především v bramborách, v luštěninách a v sóje. Většinu z nich lze ovšem také „zneškodnit“ uvařením, naklíčením nebo – v případě sóji – fermentací. Proto jsou nejzdravější a nejlépe stravitelné fermentované sójové výrobky jako miso, tempeh, tofu a sójové omáčky. „Takzvané sójové maso, jogurt, mléko ani sójovou mouku ovšem doporučit nemohu,“ upozorňuje Eva Cikrytová, spoluautorka portálu Jímejinak.

Foto: Thinkstock

Výživné látky, schované v tomhle nákupu, dokáže zničit hrst léků. Myslete na to, když jste častěji nemocní!

Léky jsou také antivitaminy!

Na jedné straně pomáhají, na druhé straně likvidují vitaminy ve velkém. Týká se to celé řady běžně používaných léčiv, například prakticky všech projímadel včetně těch bylinných. Nejhorší je v tomto směru parafinový olej, který váže ve střevě vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K) a brání jejich vstřebávání. Pro dlouhodobé užívání je tedy naprosto nevhodný.

Kyselina acetylsalicylová, obsažená například v aspirinu, zase způsobuje značné ztráty vitaminu C a vitaminů skupiny B. Totéž platí o diuretikách, lécích na odvodnění, používaných například při léčbě vysokého krevního tlaku. A samozřejmě, pěknou spoušť za sebou zanechávají i antibiotika, zvlášť když je užíváte opakovaně brzy po sobě. Antibiotika ničí střevní mikroflóru, která za normálních podmínek produkuje vitamin K a vitaminy skupiny B. Jejich nepříznivý vliv je možné zmírnit pojídáním zakysaných mléčných výrobků s živými probiotickými kulturami.

Foto: archiv firem

Máte málo vitaminů? Nadopujte se přípravky z lékárny! Na foto (zleva): Doplněk stravy Mike Benexia 250 g je bohatým přírodním zdrojem Omega 3, vitaminů, minerálů a proteinů. Prášek z mladých zelených rostlin ječmene (240 tablet) posiluje organismus. Walmark Chlorella Japan Forte 500 mg pomáhá odstranit těžké kovy z těla

Nejlepší prevence proti „záškodníkům“? Co nejpestřejší strava!

ynezorPumanzeSaNyknalC