Hlavní obsah

Ke zdraví se projezte! Proč si dát borůvky nebo cuketu?

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Je radost si natrhat čerstvé borůvky, utrhnout jablko přímo ze stromu nebo nasbírat hrst malin. Léto nabízí mnoho chutí. Kromě toho jsou tyto plody, které teď mají svoji sezonu, i plné zdraví. Co přesně udělají s vaším tělem?

Článek

V létě nemusíte polykat tablety s vitaminy, abyste tělu dodali vše, co potřebuje. Lepší je projít zahrádku nebo se zastavit na trhu a udělat si ovocný talíř – dát si na svačinu dvě rajčata nebo nějak upravenou cuketu. Byl by hřích nevyužít toho, že právě teď dozrávají skvělé české superpotraviny, které mají pozitivní vliv na zdraví.

1. Borůvky

Letos se borůvkám většinou daří, takže si je zajděte nasbírat do lesa a udělejte si z nich třeba nepečený borůvkový koláč. Mají protizánětlivý, antioxidační a probiotický efekt. Borůvky podporují imunitu, pomohou s léčbou vysokého krevního tlaku, a protože podpoří regulaci oční sítnice, oddálí únavu očí například při práci s počítačem. Pokud trpíte na zácpu, jsou čerstvé borůvky také vaším spojencem. A pro zajímavost – sušené borůvky zase ulevují při průjmu.

2. Maliny

Maliny jsou zdrojem vitaminu C a E, ale i celé řady vitaminů B i provitaminu A. Nabídnou i řadu minerálů. Malinová šťáva se uplatňuje při virových onemocněních – podporuje totiž pocení a snižuje tak teplotu. Dlouhodobá konzumace malin pomůže při inkontinenci nebo problémech s potencí.

Konzumovat lze i malinové listy, ovšem jen ty z lesních malin a rostoucích v čistém prostředí. Můžete si z nich udělat odvar a pít ho při průjmech nebo silných menstruačních bolestech. Dříve se dokonce doporučovalo pravidelné popíjení malinového čaje ženám asi dva měsíce před porodem – výsledkem měly být menší porodní bolesti.

3. Ostružiny

Ostružiny jsou na tom s vitaminy a minerály podobně jako maliny. Pomohou vám posílit imunitu i kondici, podpoří uzdravování, sníží únavu. Hodí se při léčbě potíží s cévami a žílami, ať už jde o křečové žíly nebo hemoroidy.

Čerstvé ostružiny se hodí i na podporu léčby žaludečních vředů, zánětů střev nebo žlučníku. Ostružinový čaj (z plodů) si udělejte při kašli nebo zánětu průdušek. Při zánětu v krku nebo ústní dutině kloktejte odvar z listů.

Foto: Dionisvera, Shutterstock.com

Ostružiny posilují imunitu a pomohou od pocitu únavy

4. Jablka

Jedno jablko denně je prevence na všechno, říkaly naše babičky. A měly pravdu. Jablka podporují trávení, osvědčily se při léčbě chudokrevnosti, posilují srdeční činnost, jsou přínosem při léčbě revmatismu a jaterních i ledvinových obtížích.

Čaj z jejich slupek můžete popíjet při nachlazení. A jablečný ocet doporučuje lidové léčitelství na potírání unavených nebo oteklých nohou a při křečových žílách.

5. Švestky

Švestky jsou skvělé nejen chutí, ale mají příznivý vliv i na střeva, hlavně při zácpě. Prospívají i srdci a cévám a pomáhají snížit cholesterol. A protože i detoxikují, rozhodně by je měli jíst všichni, kteří mají potíže s klouby nebo mají dnu – pomáhají totiž s odbouráním močoviny.

Švestky lze jíst syrové, sušené i zavařené, ale také můžete pít šťávu, kterou jednoduše vyrobíte naložením sušených švestek přes noc do vody.

Foto: BlackRoader, Shutterstock.com

Jestli občas trpíte za zácpu, jsou švestky vaším spojencem

6. Rajčata

Vrcholí sklizeň rajčat. Ta jsou skvělým zdrojem látek, které se hodí při léčbě zánětu močového měchýře nebo močových cest – ulevují nepříjemných bolestí při močení. Také pomáhají snížit cholesterol a jsou prevencí křečových žil i infarktu.

Rajčatový salát je skvělým pokrmem při detoxikaci nebo zácpě. V horkých dnech si dejte čerstvou rajčatovou šťávu, protože vás ochladí a zažene únavu. Plátek rajčete můžete použít i jako první pomoc při spálenině kůže, třeba od grilu nebo sluníčka.

7. Cukety 

A proč jíst cukety? Pomohou vám zbavit se odpadních látek, odvodnit, posílí svalovou činnost i srdce, podpoří soustředění a činnost mozku. Hodí se do jídelníčku i při ochablosti střev a zácpě nebo při hubnutí. V neposlední řadě také pomáhají posílit imunitu.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek