Hlavní obsah

Nej potraviny pro rychlé spalování: Co je ideální na podzim?

Foto: Alliance Images, Shutterstock.com

Na podzim potřebujete silnou imunitu, prohřát organismus a udržet si pevné zdraví. Letos ještě o trochu více než jindy. A přitom všem se hodí dobře fungující metabolismus, který – mimo jiné – zajistí snazší cestu ke štíhlé figuře. A s tím vším pomohou následující potraviny. Vyberete si?

Článek

Doba plavek je v nedohlednu, plesová sezona ve značném ohrožení a sportovním aktivitám tyto časy příliš nepřejí. Přesto je právě nyní skvělá doba začít měnit životní styl a třeba i shodit přebytečná kila. Nebo aspoň opět nepřibrat! Můžete na to totiž jít pomalým zdravým tempem, v klidu a bez stresu.

Základem každého redukčního jídelníčku je samozřejmě energetický deficit, tedy že z jídla a pití přijmete méně energie, než tělo spotřebuje. Proto je třeba jíst střídmě a odlehčeně. Které potraviny vám přitom pomohou? Ty, které urychlují spalování tuků a navíc vás zahřejí.

1. Chilli

Čemu chilli papričky vděčí za svoji prospěšnost a zároveň pálivou chuť? Je to kapsaicin. Čím více tohoto rostlinného alkaloidu paprička obsahuje, tím více pálí. Když máte po konzumaci jídla pocit, že vám v ústech došlo k samovznícení, asi na kapsaicin nemyslíte zrovna v dobrém. Přesto si vaši přízeň zaslouží: podporuje správnou cirkulaci krve a zažívání, reguluje hladinu cukru v krvi a pomáhá se snížením „zlého“ LDL cholesterolu. V zimě tělo skvěle prohřeje a světe div se – je jednou z nejlepších potravin pro rychlejší spalování tuků.

Foto: marcin jucha, Shutterstock.com

Špetku chilli můžete dát do každého slaného jídla

2. Rybí tuk

Babičky věděly… Rybí tuk má mnoho pozitivních účinků na zdraví, přičemž za velkou část z nich vděčí vysokému obsahu omega-3 nenasycených mastných kyselin. Podporují nervovou soustavu, mozek, zrak i vzhled kůže a vlasů. Pravidelné doplňování rybího tuku, který běžně seženete v kapslích, zvýší také činnost metabolismu až o dvacet procent. „Kupujte ale jen ty značky, které mají nejméně 300 miligramů EPA a 200 miligramů DHA v jedné kapsli,“ radí výživový poradce Martin Škába. EPA je kyselina eikosapentaenová a DHA dokosahexaenová a patří mezi velice důležité omega-3 tuky.

3. Zázvor

Kdybyste na podzim měli mít doma jedinou surovinu k přípravě horkého nápoje, nechť je to oddenek zázvoru. Má protizánětlivé účinky, prohřívá, je často nejrychlejší záchranou od bolesti v krku nebo nachlazení, pomáhá posilovat imunitu. Za jeho ostrou pálivou chutí stojí gingerol, který mimo jiné přispívá k rychlejšímu spalování tuků.

Foto: pilipphoto, Shutterstock.com

Zázvor je chutný, zdravý a ještě vám pomůže hubnout

4. Zelený čaj

Káva není jediný nápoj, který obsahuje kofein. Kvalitní zelený čaj podporuje spalování díky kombinaci kofeinu a katechinů. Při konzumaci tří až pěti šálků denně zrychlíte metabolismus zhruba o pět procent. To sice není úplně závratné, na druhé straně má zelený čaj celou řadu dalších benefitů. Mimo jiné to je skvělý antioxidant a mluví se o něm jako o možné prevenci rakoviny.

5. Skořice

Existuje voňavější koření než skořice? Mějte ji doma nejen při dietě. Když ji přidáte do ovesné kaše, jogurtu či do kávy, docílíte fantastické chuti, přičemž vás to nestojí žádné kalorie navíc. A co víc, skořice patří spolu se zázvorem a chilli mezi koření, která prohřejí tělo a urychlí látkovou výměnu. Mimo to je skořice skvělá pro lidi, kteří bojují s vysokým cholesterolem.

Foto: Oksana Shufrych, Shutterstock.com

Skořice dokáže dodat chuť i tomu nejobyčejnějšímu pečivu

6. Bohaté zdroje bílkovin

Všechny výše uvedené látky se používají jako obohacení jídelníčku. Nicméně můžete udělat ve stravě i zásadní proměnu: denně konzumovat více bílkovin. Ze všech makroživin mají nejvyšší termický efekt – na jejich trávení tělo spotřebuje nejvíc energie. „Bílkoviny mají také velmi dobrý syticí efekt, takže se nebudete trápit hlady. Plní i ochrannou funkci pro svalovou hmotu. Čím lépe svaly ochráníte, tím lépe bude fungovat celý váš metabolismus. Spalování tuků totiž probíhá i díky aktivní svalové hmotě,“ vysvětluje hlavní výživová poradkyně KetoDiet Martina Dvořáková. Proto zařaďte do jídelníčku bohaté zdroje proteinů: jezte libové maso, ryby, mléčné výrobky, luštěniny, tempeh, speciální proteinové výrobky... A uvařte si polévku plnou bílkovin a bez masa.

Zvolňování látkové výměny je běžný vedlejší efekt dietního stravování. Jak hubnout, aby se metabolismus nezpomalil?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.