Hlavní obsah

Proč znovu objevit tuřín, mangold nebo špaldu?

Foto: STUDIO GRAND WEB, Shutterstock.com

Mangold, tuřín nebo kdoule… Že jste o nich jen slyšeli, ale ani nevíte, jak vypadají, natož chutnají? Máme pro vás hned několik důvodů, proč byste se po nich měli poohlédnout!

Článek

Proč byste měli opisovat z receptáře našich prababiček a začít používat i pozapomenuté druhy plodin? Třeba proto, že jsou zdravé, levné a přinášejí zajímavé chuti. Na co je dobré zaměřit pozornost a proč?

Tuřín

Zdravý, chutný a levný – takový je tuřín. Chutí připomíná kedluben. Je skvělý pro vysoký obsah vitaminů A a C, vápníku, draslíku a vlákniny. Je dobře stravitelný, působí hojivě a prospívá zažívacímu ústrojí, je vhodný proti osteoporóze nebo při léčbě zlomenin. Obsahuje silné antioxidanty s protirakovinnými účinky.

V kuchyni ho můžete spotřebovat celý: listy připravte jako špenát, bulvy můžete jíst syrové, nastrouhané do salátů, použít do polévky, do směsi s masem, ale klidně i jako hranolky, zapečené, připravené jako zelí… Lze je i nakládat nakyselo. (Znáte mexický tuřín?)

Foto: Nedim Bajramovic, Shutterstock.com

Tuřín chutná asi jako kedluben a můžete z něj podobně udělat klidně i zelí

Mangold

Mangold se podobá špenátu a je příbuzný s řepou. Mladé křehké listy se hodí do salátů, čepele listů zpracujte na špenát a silné stonky můžete dusit nebo vařit a užívají se i jako alternativa chřestu (vyzkoušejte lasagne s mangoldem anebo ochutnejte mangold s klobáskou na víně). Mangold obsahuje sodík, draslík a vitaminy A, D a skupiny B. Pomůže vám udržet zdravé zuby, nehty, kosti a pokožku.

Foto: olepeshkina, Shutterstock.com

Chcete mangold pěstovat? Bez obav. Je opravdu nenáročný

Špalda

Mouka, která chutná jako oříšky? Ano, to je špalda – nešlechtěný druh pšenice. Je bohatší na minerály, hlavně hořčík, fosfor či vitaminy skupiny B. Ačkoli ji znáte především ve formě mouky, lze zrnka špaldy uvařit a použít jako samostatné jídlo, přílohu nebo do salátů. (Výtečná je jako špaldoto s cuketou.)

Budete-li chtít část bílé mouky nahradit při pečení špaldovou, je zapotřebí přidat víc prášku do pečiva nebo droždí, protože těsto je tužší. Koupit lze i celozrnnou variantu špaldy, která je dobrým zdrojem vlákniny – má pozitivní vliv na trávení, vstřebávání živin a umí ustálit hladinu glukózy v krvi.

Foto: Karissaa, Shutterstock.com

Je škoda špaldu používat jen v podobě mouky. Je skvělá třeba jako příloha

Kdoule

Kdouloň je stromek nebo keř, ale i velký rozložitý strom. Našli byste ji v obyčejné zahradě, stejně jako v zámecké či klášterní – pěstuje se u nás od středověku. Plody kdoule se podobají jablku či hrušce a v syrovém stavu jsou nepoživatelné. Pro svou citrusově-vanilkovou vůni se dávaly do šatníků a prádelníků jako vonítka. Kdoule mají vůni i chuť dávných časů. Jak z kdoule vyrobit džem, želé nebo křížaly?

Foto: Elena Zajchikova, Shutterstock.com

Kdoule se dají jíst až po tepelném zpracování, nejlépe do marmelád a šťáv

Pohanka

Pohanka je přirozeně bezlepková, takže se hodí pro celiaky. Koupíte ji jako krupky, lámanku nebo mouku. Obsahuje cenné látky – hlavně zinek, železo, fosfor, měď, mangan, draslík či vitaminy B1, B2 a E, niacin a rutin. Díky nim pohanka chrání srdce, snižuje riziko a mrtvice, uklidňuje trávení, pomáhá udržet zdravá játra a mírní problémy s křečovými žilami. „Jestliže trpíte kvasinkovou infekcí, pak omezte konzumaci bílé mouky a výrobků z ní. Dobrou náhradou je právě pohanka, stejně jako jáhly,“ radí Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu.

Pohanku stačí zalít vroucí vodou a nechat nabobtnat. Vařit ji lze také, ale přijdete o část cenných látek. Upravuje se nasladko i naslano – mrkněte na 3 recepty na super levné pohankové večeře. Pokud se celé pohanky „bojíte“, udělejte si švestkové knedlíky s marcipánem z pohankové mouky nebo francouzské palačinky se slaninou a volským okem.

Foto: Ulada, Shutterstock.com

Pohanka je rychlá na přípravu a klidně ji můžete vyzkoušet nasladko i naslano

Jáhly 

Jáhly jsou vyloupaná semena prosa, jsou dobře stravitelná a bez lepku. „Obsahují velké množství minerálů, jako jsou draslík, hořčík, fosfor, železo a mnoho dalších. Dále obsahují vitamin skupiny B a vlákninu. Tradiční čínská medicína je řadí mezi potraviny, které zahřívají, a naše prababičky využívaly odvar z neloupaného prosa k očistě organismu a k vyvolání pocení,“ říká Lucie Jakubíková z prodejen Sklizeno.

Před vařením jáhly propláchněte horkou vodou, zbavíte je tak hořkosti. I jáhly lze upravit jako sladké či slané jídlo. Asi nejznámější je jahelník, ale vyzkoušet lze i jáhlové šišky s perníkem anebo jáhly s křupavou slaninou.

Foto: 8H, Shutterstock.com

Jáhly mají jemnou, nenápadnou chuť a v kuchyni najdou široké uplatnění

Víte, že pohanka má negativní kalorie? Na své strávení spotřebuje víc energie, než kolik jí tělu dodá. Co všechno můžete jíst, abyste hubli bez práce?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama