Hlavní obsah

Potřebujete se zahřát? Kupte zázvor, petržel a zásobu soli!

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Znáte ten pocit, když se vrátíte z mrazivého dne domů a ne a ne se zahřát? Přečtěte si pár klasických i originálních tipů, co v takovou chvíli pomůže, aby vám přestala být zima. Jde to docela jednoduše!

Článek

Ledový nos a uši a studené prsty na rukou i nohou... Přesně to cítíte po návratu ze zimy do tepla. A možná máte pocit, jako by chlad postupně zaplavoval celé tělo, a nedaří se vám rychle zahřát. Co v takové chvíli pomůže?

1. Šálek teplého nápoje nikdy nezklame

Klasickým zahřívadlem je hrnek teplého čaje. Ideální jsou ovocné nebo černé čaje se špetkou skořice, pro děti pak třeba teplé kakao. A do nápoje můžete přihodit i zázvor – díky obsahu gingerolu dokáže zvyšovat tělesnou teplotu. „Zázvor má silné antioxidační a protizánětlivé účinky. Z čerstvého lze udělat nejen čaj, ale také ho přidat k masu při vaření nebo do smoothie. Vždy vás spolehlivě zahřeje a probere,” radí Adéla Tichá, nutriční specialistka e-shopu Košík.

Máte se zahřátím spojený spíš svařák nebo grog? Je pravda, že tělo krátkodobě prokrví a zahřeje, ale neměli byste to s ním přehánět. Alkohol totiž roztahuje cévy a krev se pak mnohem snadněji ochladí.

2. Polévka i kaše spolehlivě zahřejí

Když je vám zima, vyhněte se konzumaci syrové zeleniny, citrusů, zeleného čaje a kysaných mléčných výrobků, protože pocit chladu zvyšují. Raději si dopřejte hrnek poctivého domácího vývaru, je skvělý i pro krásu a zdraví. Nejlepší je hovězí – obsahuje vitaminy B a E i železo. A nezapomeňte přidat petržel. „Obsahuje velké množství flavonoidů, které mají silné antioxidační vlastnosti. Také hodně vitaminu C, který je důležitý pro zdravou imunitu, navíc kyselinu listovou a zlepšuje střevní mikroflóru a trávení,“ tvrdí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně center Naturhouse.

Do chladných dní se hodí dušená jídla, která kombinují maso a zeleninu. Rozproudit krev a zahřát dokáže i koření: rozhodně již zmíněná skořice a zázvor, ale také kurkuma, pepř či kari. Chilli papričky sice také pořádně zahřejí, ale tento efekt rychle mizí.

Chybu neuděláte ani s teplou ovesnou kaší. „Vločky dodají tělu dostatek energie do celého dne a dokážou i dobře prohřát,“ říká Michaela Ryglová, výživová poradkyně firmy Bonavita.

Foto: Svittlana, Shutterstock.com

Teplá obilná kaše je skvělý začátek dne a dát si ji můžete i po návratu ze zimní procházky

3. Bylinková koupel prohřeje i uvolní

Kde jinde se můžete příjemně zahřát než ve vaně s horkou vodou! Ale ani tady – stejně jako u nápojů – se nejedná o opravdu horkou: koupel by měla být teplá tak 37 až 38 °C, vyšší teplota organismus zatěžuje. Pro lepší zahřívací efekt můžete do relaxační koupele přilít odvar ze zázvoru nebo z rozmarýnu či heřmánku, ale klidně i vývar ze smrkového jehličí (že by recyklace stromku po Vánocích?). Sušené bylinky neházejte do vody rovnou – čištění vany po vypuštění vody by vás sice zahřálo, ale mnohem spíš dohřálo.

4. Solný obklad na nohy je proti nachlazení

Rychlé zahřátí, ale také doplnění energie a prevenci nachlazení si zařídíte vložením nohou do obyčejné soli. Na pánvi nebo v hrnci ohřejte alespoň kilo soli a během zahřívání ji míchejte. Až bude horká, nasypejte ji do lavoru, kam se vám vejdou nohy. Sůl překryjte třeba utěrkou a na ni položte bosé nohy. Pozor, abyste se nespálili, dejte je tam, až když je teplota soli snesitelná. Až skoro vychladne, můžete dát utěrku pryč a sůl nohama pár minut prohrabávat. Pocit zahřátí by měl být intenzivní.

Foto: FotoHelin, Shutterstock.com

Sůl můžete přidat do koupele nebo si udělat teplý obklad či zábal na nohy

5. Svaly celého těla se rády zapojí

Nemáte po ruce nic z výše uvedeného? Pokuste se zahřát tím nejobyčejnějším způsobem: pomocí vlastních svalů. Postavte se, srovnejte tělo a zatněte co nejvíc svalů najednou – od lýtkových až po žvýkací. Pokuste se tento zpevněný stav udržet alespoň pár sekund a opakujte, dokud neucítíte, jak se vám po těle rozlévá teplo.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek