Hlavní obsah

Vyznáte se v druzích mouky? Je jich víc, než byste čekali!

Foto: Tatjana Baibakova, Shutterstock.com

Bez mouky se obejde jen málokterá kuchařka či pekařka. Jenže jakou vybrat? Už dávno se nemusíte omezovat jen na pšeničnou, dnes je k dostání krom žitné třeba i mouka z kamutu, čiroku nebo kokosu. Víte, proč si kromě klasické pšeničné koupit i tyhle druhy mouky a jak je použít?

Článek

Troufáme si tvrdit, že při pečení a vaření je stále největším favoritem pšeničná polohrubá a hladká mouka. Co svůj záběr trochu rozšířit a začít používat i jiné druhy? Představíme vám je a nabídneme pár základních informací o jejich využití i zdravotních benefitech.

Mouky s obsahem lepku

Právě obsah lepku je nejzásadnější hledisko, podle kterého se mouky dělí. Pokud vaše zažívání nemá s lepkem problém, pak jsou pro vás vhodné všechny následující mouky.

1. Pšeničná mouka celozrnná i bílá

Asi nejoblíbenější a celosvětově nejčastěji používaná. Obsah živin velmi záleží na tom, zda je celozrnná, nebo bílá. Celozrnná obsahuje i mletý klíček a otruby, vitaminy B, E, A, enzymy, nenasycené mastné kyseliny, železo, fosfor, draslík a vlákninu. Bílá mouka z moučného jádra je o tyto látky ochuzena. Už jste měli domácí celozrnné rohlíky?

Na trhu najdete různé druhy pšeničné mouky: nejen podle hrubosti mletí (hladká, polohrubá, hrubá), ale i podle typu zrna (tvrdozrnná, polotvrdá a měkká). Z nejtvrdších zrn (semolina) vzniká mouka ideální na výrobu těstovin, mouka z měkkých zrn je skvělá na knedlíky, třená těsta či na zahušťování.

V posledních letech je snaha bílou mouku v jídelníčku zásadně omezovat. Neznamená to ale, že je pšenice škodlivá. Právě z ní se totiž vyrábí třeba bulgur či kuskus. „Je škoda, že se ve velkém nepěstují původní druhy pšenice a také to, že se mele stále víc najemno a odstraňují se z ní části plné vitaminů, minerálů, bílkovin a tuků. Zůstane jen škrobový střed, který zvyšuje hladinu cukru v krvi a vede k vyššímu uvolňování inzulinu, což je z dlouhodobého hlediska pro tělo nepříznivé,“ vysvětluje specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

2. Špaldová mouka

Špalda je původní druh pšenice. Obsahuje vitaminy skupiny B, mangan, draslík, hořčík. Pomáhá regenerovat buňky, posiluje slinivku, slezinu a imunitu. Svalům a tkáním dodá sílu, pleti hebkost. Obsahuje lepek a dobře kyne, proto se hodí na pečení koláčů i chleba a může zcela nahradit bílou pšeničnou mouku. Zkusíte pikantní zelníky ze špaldové mouky?

Foto: baibaz, Shutterstock.com

Mouka se liší nejen podle zrna, ale i podle hrubosti či jemnosti mletí

3. Kamutová mouka

Kamut je velmi stará a dále nešlechtěná odrůda pšenice, dnes se pěstuje jen v režimu bio. V kuchyni má široké využití: můžete si z něj umlít celozrnnou mouku, uvařit ho jako přílohu, použít jako zavářku nebo přidat do nádivky. Obsahuje více živin i bílkovin než klasická pšenice.

4. Ječná mouka

Mouka z ječmene má nízký obsah lepku a hodně vitaminu B. Hodí se na přípravu litých těst, lívanců, křehkého těsta a sušenek, dobře zahustí polévku i omáčku a je z ní skvělá jíška.

5. Žitná mouka

Mouka z žita obsahuje hodně vlákniny, vitaminy E a B, minerály, vápník, fosfor, fluor, železo a hořčík. Podporuje imunitu. Je ideální na tvorbu kvásku. Hůř kyne, na pečení je lepší ji smíchat s bílou moukou v poměru 4 : 1 ve prospěch žitné. Z čistě žitné mouky lze upéct sušenky nebo chléb. Dáte si zdravou bublaninu z žitné a špaldové mouky?

6. Ovesná mouka

Mouka z ovsa má nízký obsah lepku, zato dodá vitaminy B a E, fosfor, hořčík, železo, zinek a vlákninu. Jejím přidáním do těsta z bílé mouky pečivo zvláční a bude křehké, navíc tak získáte i mnoho živin. Sama ovesná mouka krásně zahustí třeba polévku. Ovesnou mouku si snadno vyrobíte doma: zcela rozmixujte ovesné vločky, pro větší jemnost prášek prosejte.

Foto: Fotofairy777, Shutterstock.com

Celozrnná mouka obsahuje i rozemleté klíčky a otruby, ve kterých je nejvíc přínosných látek

Bezlepkové mouky

Kdo se vyhýbá lepku, může do jídelníčku zařadit výrobky z těch druhů mouky, které ho neobsahují. V současnosti jich je na trhu dostatek.

1. Pohanková mouka

Mouka z pohanky obsahuje hodně vitaminu B, fosforu, vápníku, železa a rutinu, což oceníte při prevenci cévních onemocnění. Je v ní i cholin, který podporuje regeneraci jaterních buněk. Hodí se na přípravu lívanců, palačinek nebo omelet. Je libo nízkosacharidový chleba z pohankové mouky?

2. Jáhlová mouka

Mouka z oloupaného a namletého prosa neobsahuje lepek a je bohatá na draslík, hořčík, fosfor nebo vitaminy B. Hodí se na výrobu kaše, k zahušťování či pečení sušenek a placek. Pohanková krupice je vhodná také na knedlíky, lívance, do pudinků i moučníků. Znáte naše senzační bezlepkové knedlíky?

3. Kukuřičná mouka

Jako náhrada za bílou mouku s lepkem se využívá asi nejčastěji. Lze ji využít při pečení chleba, placek, ale i na zahuštění omáček a polévek nebo k obalování masa. Ochutnejte švestkový koláč z kukuřičné mouky!

Foto: Sea Wave, Shutterstock.com

Pohanková mouka je skvělá na lívance a palačinky

4. Rýžová mouka

Její hlavní vlastností je pojivost, takže se skvěle hodí k zahušťování nebo do nepečených dezertů. Lze ji přidat i k jiné mouce – třeba kukuřičné nebo pohankové. Prodává se také v instantní variantě, která je velmi vhodná do kaší a dobře a rychle zahustí polévky i omáčky. Už jste měli banánový chlebíček z rýžové mouky?

5. Sójová mouka

Mouka ze sóji obsahuje velké množství bílkovin, vitaminy B1 a B3, lecitin, vápník a hořčík. Přidávejte ji k jiné mouce, protože samotná se velmi špatně zpracovává. Prodlužuje trvanlivost pečiva a hodí se i k zahušťování.

6. Čiroková mouka

Čirok je jednou z nejdéle pěstovaných přirozeně bezlepkových obilnin, který ale nahradila kukuřice. „Z nutričního hlediska je čirok bohatý převážně na vlákninu, bílkoviny, vitaminy B a vápník, železo i draslík. Navíc je považován za velmi dobrý antioxidant,“ říká Alena Paldusová z programu Zdravá 5. Hodí se skvěle na přípravu chleba, muffinů nebo snídaňových kaší.

7. Kokosová mouka

Mouka z kokosové dužiny může nahradit pšenici, až budete dělat muffiny, palačinky nebo třené těsto – do receptu ale přidejte o vajíčko víc, aby se pečivo nedrolilo. Díky kokosové chuti není třeba tolik cukru, hodí se i k zahuštění omáček a polévek. Citronové řezy z kokosové mouky jsou skvělé!

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Mouka z kokosu může při pečení nahradit tradiční bílou pšeničnou mouku

Další druhy mouky

Ve výčtu druhů mouk by se dalo ještě dlouze pokračovat. Na trhu najdete třeba hrachovou, kaštanovou, amarantovou, dýňovou, ale i banánovou nebo jablečnou. Budete-li chtít experimentovat a zkoušet různé chutě, máte rozhodně z čeho vybírat.

Pečení vám může pokazit nejen nevhodný druh mouky. Vypouklý korpus dortu? Těchto 10 zlepšováků při pečení určitě oceníte!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.