Hlavní obsah

Následujte Pepka! Špenát chrání před infarktem i mrtvicí, pomáhá s hubnutím i proti vráskám

Foto: 7713 Photography, Shutterstock.com

Legendární animovaná postavička Pepka námořníka špenát propagovala coby úctyhodný zdroj železa. Nakonec se ukázalo, že jde jen o mýtus, přesto by vám špenát na talíři chybět neměl. Je zdrojem řady živin, pomáhá předcházet nemocem srdce a je to skvělá zelenina do diety.

Článek

V minulosti byl špenát opěvovaný jako bohatý zdroj železa, ale ukázalo se, že to byl omyl. Obsahuje ho obdobné množství jako jakákoliv jiná listová zelenina, navíc kvůli vysokému obsahu šťavelové a listové kyseliny nedokáže organismus cenný minerál naplno využít.

Přesto ho ale nezatracujte! V jednom šálku syrových lístků najdete jen 27 kcal a přitom nabízejí množství důležitých látek. „Čerstvý špenát obsahuje vysoké množství živin, zejména kyselinu listovou, lutein, betakaroten, vlákninu a vitamin C,“ vysvětlujte Tereza Havrlandová, zakladatelka společnosti Lifefood. Co díky tomuto koktejlu prospěšných látek špenát dokáže?

1. Chrání srdce před infarktem

Máte-li špenát na talíři pravidelně, má to pozitivní dopad na správnou činnost kardiovaskulárního systému. Jeho konzumace přispívá k prevenci onemocnění srdce a cév, včetně mozkové mrtvice nebo ischemické choroby. Obsah hořčíku také přispívá ke snížení vysokého krevního tlaku a antioxidanty pomáhají chránit buňky celého těla.

2. Podporuje pevnou erekci

Zdravé cévy a normalizace krevního tlaku zlepšují průtok krve, a to i v genitáliích. Má-li tedy partner problém s erekcí, servírujte mu špenát pravidelně, topořivá tělíska v jeho penisu to ocení.

Foto: Olha Povozniuk, Shutterstock.com

Špatný stav cév se často projeví potížemi s erekcí. A zdravá strava je skvělá prevence i součást léčby cévních obtíží

3. Svědčí očím i zraku

Zelené lístky obsahují dvě důležité antioxidační látky, které jsou nezbytné pro udržení zdravých očí: lutein a zeaxantin. Hrají zásadní roli při fungování zraku a pomáhají předcházet vetchozrakosti i makulární degeneraci. „Prospěšný zeaxantin, který chrání sítnici, obsahuje nejen špenát, ale také kapusta a další listová zelenina,“ doporučuje bylinkářka Jarmila Podhorná.

4. Pomáhá s odvodněním i hubnutím

Potýkáte se s otoky? Obohaťte jídelníček o draslík – je nezbytný pro normální hospodaření s vodou a podporuje činnost srdce, nervové soustavy i svalů. A právě špenát patří mezi jeho bohaté zdroje. Navíc je nízkokalorický, proto pomůže zatočit nejen s přebytečnou tekutinou, ale i s tukem, a díky přítomnosti rostlinných hormonů podpoří rychlejší tvorbu svalů.

Foto: Marian Weyo, Shutterstock.com

Přidejte hrst špenátových listů do každého smoothie: získáte tak hodně živin i vlákniny a zároveň málo kalorií

5. Bojuje se zácpou

Lidové léčitelství špenát doporučuje na podporu střevní peristaltiky i jako přírodní projímadlo. Na zácpu používejte listy v syrovém stavu, zkuste třeba veganské krémové smoothie anebo špenátový salát s jahodami.

6. Prospívá pokožce

Karotenoidy a koenzym Q10 pomáhají k mladistvému vzhledu, foláty hojí akné či afty. Kůži  prospěje špenát i při vnějším použití – připravit z něj můžete pleťovou masku: stačí ho rozmixovat a smíchat třeba s avokádem či tvarohem. Pomáhá hojit zánětlivé procesy, reguluje mazotvorbu, stahuje póry i vrásky. Bojuje proti pigmentaci, zašedlému tónu kůže a otokům i tmavým kruhům pod očima.

Jak upravit špenát, aby zůstal zdravý

K zachování živin je ideální konzumovat špenát čerstvý, od místních pěstitelů ho seženete od dubna do listopadu. Volte raději pěstovaný venku než skleníkový, obsahuje méně nežádoucích dusičnanů. Lepší je také jen minimálně upravený – dlouhé tepelné zpracování může přispět k tvorbě potenciálně karcinogenních nitrosaminů. Před jejich vznikem chrání například vitamin C, který je ve špenátu přirozeně obsažený, ale právě teplem se ničí.

Láká vás špenát, ale nesnášíte ho jako klasickou dušenou přílohu k masu? Dejte si slaný cheesecake se špenátem a zakysanou smetanou. Je to jiné, svěží a opravdu si pochutnáte!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek