Hlavní obsah

Diety a hubnutí: Jídlo bez příloh? Jaká jsou pravidla nízkosacharidové diety?

Foto: Crime Art, Shutterstock.com
15. 1. 2020

Po novém roce zkouší mnoho lidí shodit nějaké to kilo. Patříte mezi ně a hledáte tu správnou dietu, která vám k vysněné postavě pomůže? Možná jste narazili na nízkosacharidovou a rozhodli se ji vyzkoušet. Patří mezi nejoblíbenější diety současnosti. Jak funguje a co se při ní (ne)smí jíst?

Článek

Sacharidy nejsou jen cukry ve sladkostech a zákuscích. Skrývají se v nápojích, přílohách, pečivu i ovoci. A podle zastánců nízkosacharidové diety je právě omezení těchto cukrů klíčem ke štíhlosti. To ale neznamená, že byste měli jíst jen zeleninu. Tito dietáři si dopřávají sádlo, máslo i slaninu!

Varianty nízkosacharidové stravy

Nízkosacharidové stravování je výživový směr, ve které jsou sacharidy v potravě redukovány ve prospěch tuků. Jinak řečeno – jíte tučná jídla, v běžných dietách zakazovaná, ale zato si nemůžete dát ani celozrnný chléb, rýži či brambory.

Kvůli tomu se často označuje zkratkou LCHF, což značí anglická slova „low carb, high fat“ neboli málo sacharidů, hodně tuku. Nejde ale o kompletní vyřazení sacharidů, jak je to často mylně prezentováno, ale o různá omezení.

„Podle míry redukce sacharidů ve stravě dělíme jednotlivé režimy. Ketogenní dieta je nejpřísnější. V té je dovoleno pouze do 50 gramů sacharidů za den. Nízkosacharidové stravování umožňuje přijmout až 80 gramů a takzvaný ,sugar free´ jídelníček až 100 gramů. Neznamená to ale, že si při něm můžete nějak zvlášť dopřávat. Sacharidy totiž obsahuje například i slanina, některé jogurty nebo třeba paštiky, a to se samozřejmě všechno počítá,“ vysvětluje specialistka na výživu Alena Vídeňská.

Jak správně dodržovat LCHF

Díky náhlému snížení sacharidů může nízkosacharidová dieta hubnutí velice efektivně nastartovat. Má ale samozřejmě svá pravidla, která je potřeba dodržovat. Abyste se dostali do takzvané ketózy, tedy stavu, kdy tělo začne jako zdroj energie využívat tukové zásoby, musíte mít sacharidůpodle výživové poradkyně KetoDiet Martiny Dvořákové, v jídelníčku méně než 50 gramů. (Víte, co je to keto chřipka?)

„Z jídelníčku je třeba vysadit pečivo, rýži, brambory a těstoviny, ale i ovoce. Jídelníček si můžete poskládat sami z potravin bohatých na bílkoviny a zdravé tuky, které pak rozvrhnete do 5 pravidelných porcí denně. Pokud si nejste jisti správným složením, nemáte moc času na přípravu a máte obavu, abyste měli v jídelníčku dostatečné množství bílkovin, tuků i vitaminů a minerálů, které tělo při hubnutí potřebuje, není nic jednoduššího, než sáhnout po proteinových výrobcích. Nabídka je široká a ani v dietě si nemusíte odepřít sladká jídla, jako jsou např. proteinové palačinky, crossainty nebo smoothie,“ říká Martina Dvořáková.

Foto: Oleksandra Naumenko, Shutterstock.com

Při nízkosacharidové dietě můžete jíst tučné ryby, oleje, ořechy i vysokoenergetické avokádo

Zelenina a spousta tuku

Zapomínat byste neměli na dostatek zeleniny, která vás díky vláknině zasytí a zajistí také správnou činnost střev. Nezbytný je dostatečný a kvalitní pitný režim, čistá voda či bylinkový čaj představují nejlepší volbu. Protože vaše tělo začne brát energii z tuků, můžete si dovolit jich zkonzumovat mnohem víc. Povolené je veškeré maso, ryby i energeticky bohatá zelenina či ovoce, jako je třeba avokádo.

Cílem je konzumovat převážně zeleninu, bílkoviny – tedy vejce, maso, mléčné výrobky – a zdravé tuky v podobě semen, ořechů a panenských olejů. U nízkosacharidového stravování je kladen velký důraz na formu zpracování potravin. Nedoporučují se však potraviny vysoce průmyslově zpracované, jako třeba sladké či slané balené potraviny, sladkosti, různé kupované pomazánky a margaríny, pečivo nebo tyčinky. Tato dieta má za cíl naučit vás připravovat si jídlo sami doma a hledat různé variace pokrmů.

Co (ne)jíst

Při nízkosacharidové stravě se eliminují nejen nezdravé cukry, ale i sacharidy komplexní. Rozloučit se tedy můžete se všemi běžnými přílohami, jako je rýže, bulgur, pohanka, jáhly, brambory nebo luštěniny. Z ovoce můžete jen lesní plody a avokádo a samozřejmě žádné vločky, pečivo nebo cokoli z mouky. Klasická mouka se v tomto stravování nahrazuje moukami z ořechů a semen.

Při správně nastaveném nízkosacharidovém jídelníčku byste měli nejen zhubnout, ale být i zdravější. Údajně se vám díky němu zlepší hladina cukru v krvi i krevní tlak, budete mít víc energie, jelikož vaše tělo nebude zažívat inzulínové výkyvy, a také se jednou pro vždy zbavíte závislosti na cukru, který se skrývá i tam, kde byste ho nečekali.

Foto: Oleksandra Naumenko, Shutterstock.com

Obiloviny jsou při nízkosacharidové dietě zakázány

Kdy čekat výsledky?

Výhodou je, při této dietě uvidíte výsledky poměrně rychle - opravdu silní lidé už v rámci týdnů. Než si tělo odvykne od navyklého přísunu cukru, bude to ale chvíli trvat. Pokud máte jen pár kilo navíc, můžete pociťovat změny zhruba do dvou měsíců. Obézní lidé však můžou shodit za rok až polovinu své původní váhy!  Mějte však na paměti, že pokud nechcete na lowcarb zůstat až do konce života, měli byste na klasickou zdravou stravu přejít pomalu a postupně.

Je taky dost možné, že budete mít některé projevy abstinenčních příznaků. Kvůli vyřazení sacharidů můžete mít zpočátku bolesti hlavy, trpět velkou únavou nebo mít nezvladatelnou chuť na sladké nebo jen obyčejný rohlík. Závislost na cukru je podle některých odborníků srovnatelná se závislostí na drogách.

„Dejte svému tělu čas. Neporovnávejte se s kamarádkami nebo kolegyněmi v práci. Každý organismus je jiný, proto i každý hubneme jinak. Důležité je mít ze sebe dobrý pocit, z rozhodnutí, že jsem začala. Pozitivní přístup dělá doslova zázraky,“ potvrzuje Martina Dvořáková.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.