Hlavní obsah

Z ovsa zkuste nejen vločkovou kaši, ale i otruby a vlákninu

Foto: Vladislav Noseek, Shutterstock.com

Oves patří mezi nejzdravější zrna na světě a dá se konzumovat nejen jako snídaňové kaše. Doplní energii, pročistí střeva a na dlouho vás zasytí, takže je oceníte i při hubnutí.

Článek

Ovesné vločky obsahují celou řadu živin, zejména vitaminy B, vápník, železo, mangan a selen. Jsou také bohatým zdrojem vlákniny a díky komplexním sacharidům nadlouho zasytí. 100 g ovesných vloček obsahuje i 13 gramů bílkovin a jen 386 kcal, přitom stejné množství slazeného müsli může mít i o sto víc.

„Můžete je použít do snídaňových kaší, mug caků, palačinek, ale i při přípravě slaných pokrmů, do různých placiček, karbanátků, burgerů, nebo si z nich můžete udělat i těsto na pizzu,“ doporučuje Michaela Ryglová, odborná garantka výživy za společnost Bonavita.

Ovesné kaše pro start dne

Kaše z ovesných vloček poslouží jako sytá snídaně. Ve spěchu se můžete spolehnout na předpřipravené instantní směsi nebo si zkuste připravit overnight ovesnou kaši: do misky dejte 30 g vloček, přilijte 1/4 litru mléka či rostlinného nápoje a nechte přes noc uležet v lednici. Lze přidat chia semínka, oříšky, skořici či sušené ovoce. A když potřebujete něco na zahřátí, můžete ovesnou kaši zapéct 20 minut v troubě.

Vločkové polévky večer zasytí

Hodí se i při přípravě polévek. „Ovesné vločky polévku zahustí, zjemní, skvěle v ní chutnají a dodají pocit sytosti,“ říká Monika Ryglová. Zahustíte jimi jednoduché zeleninové vývary, a když vločky předem nasucho opražíte na pánvi, získají příjemnou oříškovou vůni. Vždy je vařte 20 minut. Díky vysokému podílu vlákniny vločky snižují glykemický index jídla a stabilizují hladinu cukru v krvi.

Foto: Vladislav Noseek, Shutterstock.com

Ovesná kaše nemusí být vařená, vločky stačí namočit přes noc

Ovesné mléko jako zdroj živin

Na popularitě získávají rostlinná mléka. Ovesný nápoj na rozdíl od skutečného mléka neobsahuje tolik bílkovin ani vápníku, ale ani laktózu a cholesterol. Své místo najde v jídelníčku lidí, kteří nedokážou trávit klasické mléko, i těch, kdo hledají rostlinné alternativy. Před nákupem si pročtěte složení, některé ovesné nápoje mají zbytečně vysoký obsah cukru nebo nízký podíl vlákniny. Jak vyrobit ovesné mléko doma? 100 g vloček zalijte 1/2 l vody a hodinu namáčejte, poté slijte, vločky dejte do mixéru, zalijte 1/2 l čerstvé vody, důkladně rozmixujte a přeceďte přes plátýnko. V lednici vydrží tři dny.

Foto: etorres, Shutterstock.com

Ovesný nápoj není s mlékem srovnatelný co do obsahu živin, ale má zase jiné výhody

Ovesné otruby pro jarní detox

Chcete podpořit detox? Dejte si ovesné otruby – slupky z ovsa. Lze je přidat do kaše, jogurtu, mletého masa nebo přimíchat k mouce při sladkém i slaném pečení. „Obilné otruby jsou bohatý zdroj vlákniny a použití při domácím pečení je velice jednoduché,“ upozorňuje Ivana Kabelková, výživová poradkyně programu The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan. Doplní vitaminy skupiny B, železo, draslík, cenné polyfenoly a antioxidanty, takže pomáhají předcházet kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním. Dále uleví při zácpě, hemoroidech, pálení žáhy a pomohou s detoxikací tlustého střeva. Denně stačí jedna lžíce otrub, 100 g dodá 353 kcal. Jsou skvělé i pro hubnutí, protože tlumí chutě na sladké a záchvaty hladu.

Ovesná vláknina pro hubnutí

Koupit můžete i ovesnou vlákninu v prášku. Stačí ji smíchat s vodou a vypít, lze ji ale přidat i do smoothie, jogurtu nebo do jídla. Prospívá peristaltice střev a vyprazdňování, dává pocit plnosti, a tedy pomáhá při hubnutí. Co vám hrozí při nedostatku vlákniny?

Ovesná koupel pro zdravou kůži

Oves má skvělé účinky nejen jako jídlo. Otruby i vločky můžete přidat do koupele, a získat tím hojivou lázeň. Zmírňuje svědění při ekzémech i opruzeninách a na suché kůži vytváří ochranný film zadržující potřebnou vlhkost. 250 gramů otrub zalijte litrem vařící vody a nechte půl hodiny louhovat. Tekutinu pak přeceďte přes sítko a přidejte do koupele, ve vodě byste měli strávit alespoň 15 minut. Úžasná je i omlazující pleťová maska s tvarohem a vločkami.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek