Hlavní obsah

Časté křeče mohou znamenat nedostatek tekutin, ale také cukrovku či nedostatek minerálů

Foto: Pheelings media, Shutterstock.com

Jako když vám svalem projede elektrický proud: stáhne se a nechce povolit. Křeče ve svalech jsou velmi nepříjemné a bolestivé, nejčastěji postihují sportovce, trpět na ně ale může každý. Proč vznikají, jak se jim dá předcházet a co dělat, když přeci jen zase přijdou?

Článek

Běháte si v parku, cvičíte jógu nebo posilujete a najednou vás zradí nohy. V lýtku nebo třeba prstu u nohy pocítíte nepříjemný a bolestivý stah, který nemůžete ovlivnit. Právě jste zažili křeč, která nejspíš vznikla svalovou námahou, s níž se pojí porucha odplavování odpadních látek, nejčastěji kyseliny mléčné, která způsobuje únavu svalstva. Křeče, ale vznikají i z mnoha dalších důvodů.

Místní a celkové křeče

Svalové křeče mohou trvat pár sekund nebo i desítky minut a být místní, nebo celkové (tj. postižen je jen pracující sval, nebo celé skupiny). „Nebezpečné bývají jen ty celkové spojené s bezvědomím, kdy hrozí poranění nebo ohrožení okolí, třeba při řízení,“ vysvětluje praktický lékař a spoluzakladatel virtuální sestry Emmy Ondřej Sobotka.

Místní křeče mohou být více či méně závažné. K těm lehčím a nejčastějším patří svalové přetížení (akutní nebo chronické) při nějaké fyzické aktivitě. Můžou ale také znamenat nedostatek minerálů, především hořčíku, vápníku, draslíku a sodíku, a vitaminů skupiny B, nejvíce B6. Dále za ně někdy může nedostatečný pitný režim nebo velký chlad, ale i křečové žíly nebo dokonce i jen špatném dýchání.

Na vině mohou být i chybné signály z nervové soustavy nebo onemocnění jako ischemická choroba dolních končetin, žilní nedostatečnost, diabetes, neurologické choroby nebo snížená funkce štítné žlázy.

Samostatnou kapitolou jsou právě křeče celkové spojené s bezvědomím. Bývají projevem horečky, epilepsie, mozkových infekcí nebo je způsobuje otrava drogami.

Foto: Leszek Glasner, Shutterstock.com

Kvůli svalovému namáhání křeče často postihují sportovce

Kde nejčastěji vznikají

Nejvíce na křeče trpí dolní končetiny a zádové svaly. Nejpostiženější bývají lýtka, po nich zadní strana stehen, což většinou nastává důsledkem jejich zkrácení nebo svalových dysbalancí. Ze zádových svalů jsou ke křečím nejnáchylnější svaly šíje nebo beder, v obou případech jde zpravidla o důsledek akutního nebo chronického přetížení.

„Také při poruše dechového stereotypu můžete zaznamenat křeče, ty se objevují v mezižeberních svalech,“ říká fyzioterapeutka Kateřina Honová.

V případě křečových žil se křeče objevují v klidu, doprovází je pocit unavených nohou, někdy i otoky.

Jak křečím předcházet

Důležitá je pravidelná a přiměřená pohybová aktivita a dodržování pitného režimu. Před cvičením i po něm byste měli zařazovat protažení, které svaly zahřeje a připraví na zátěž, po jejím skončení zase podpoří dobrou regeneraci. Protahujte se i během dne, po dlouhém sezení nebo stání, ideálně ráno po probuzení a večer po dlouhém dni.

Důležitá je i výživa, křečím pomáhá předcházet dostatek vápníku, draslíku a hořčíku. Tyto látky nejdete v potravinách, jako jsou banány, avokádo, brambory, špenát, mléko, sýry a jogurty. K uvolnění svalstva a snížení pravděpodobnosti vzniku křečí napomáhá i kvalitní spánek a odpočinek celkově.

Foto: Madrolly, Shutterstock.com

Někdy jsou křeče v nohou tak silné, že nemůžete pár minut vstát

Co dělat, když křeč přijde

Když dostanete křeč, záleží na tom, kterou část těla postihne. „Obecně napomůže zlepšení prokrvení dané oblasti tím, že postiženou končetinu svěsíte dolů, třeba z postele,“ radí Ondřej Sobotka.

Pokud jde o chodidlo, je dobré chodit, což vede k natažení svalu do původní polohy. K ustoupení bolesti může pomoci i masáž. Je-li postiženo lýtko, přitlačte k zemi patu a počkejte, až se sval zase natáhne a uvolní, můžete to dělat i opakovaně, dokud křeč nepřejde. Při křeči ve stehnu zaujměte polohu, která protáhne dané místo, a po odeznění křeči se ke cviku, který ji způsobil, nevracejte.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek