Hlavní obsah

V létě často ponocujete? Co si dát na talíř i pozdě večer

Foto: Jack Frog, Shutterstock.com

Mnoho lidí stále věří, že po páté hodině odpolední by se nemělo jíst, protože to jde na tloušťku a přetěžuje to trávení. Kdy nejpozději a co si můžete naložit na talíř, když se v létě do postele často dostanete až kolem půlnoci?

Článek

Léto je čas posezení, grilovaček, letních kin a procházek večerním městem. Proto je nesmysl dopřát si poslední jídlo kolem páté odpoledne a pak hladovět. Jíst můžete i hodinu před spaním. Ale ne vše! Při přípravě večeře myslete na to, co vašemu zažívání obvykle nedělá dobře. Když sníte těžký pokrm ráno nebo u oběda, organismus má na zpracování celý den. U večeře je však obezřetnost namístě: v noci potřebujete regenerovat, proto se vyhněte potravinám, které přetěžují trávení, ledviny i játra.

Řešením jsou dvě večeře

Půjdete spát pozdě? Naplánujte si dvě večeře. První – nejpozději tři hodiny před spaním – může být vydatnější. Druhá, klidně hodinku před ulehnutím, má být skromnější, aby zahnala malý hlad, ale nekladla velké požadavky na trávení. Dejte si dobře stravitelné bílkoviny (sýr, šunka) anebo menší porci sacharidů (pečivo, přílohy) a raději kousek zeleniny než ovoce (ovocné kyseliny mohou dráždit zažívání). Vhodné jsou i zakysané mléčné výrobky (kefír, jogurt): v noci se lépe vstřebává vápník, důležitý jako prevence osteoporózy.

Na grilovačce plánujte

Grilované červené maso patří k hůř stravitelným pokrmům, proto si ho vychutnejte již na začátku večera. A jestli vás s příchodem tmy honí mlsná, sáhněte po lehčích variantách, jako jsou ryby, drůbež nebo grilovaný sýr. Anebo zkusíte super grilování bez masa?

Foto: Shaiith, Shutterstock.com

Mezi nejméně tučné druhy ryb patří tresky, candáti a okouni

Husté polévky

Máte rádi něco teplého? Zkuste polévky. Na malý hlad jsou ideální vývary, ale nebojte se ani hustých zeleninových polévek. Využijte do nich i netradiční obiloviny, jako je quinoa nebo amarant, jsou bohaté na bílkoviny a zasytí. Raději volte receptury bez smetany, vhodné jsou i nenadýmavé luštěniny, např. červená čočka. Pozor na zeleninu, která může zažívání na noc podráždit (cibule či česnek).

Lehká zelenina s porcí masa

Šikovná večeře je i salát a kousek libového masa, ale některé druhy zeleniny se tráví přece jen hůř. Trpíte-li na nadýmání, vyhněte se cibuli, zelí či květáku. Citlivějšímu zažívání by neměl vadit ledový salát, mrkev nebo klíčky. K syrové zelenině přidejte drůbeží maso, šunku, vejce naměkko nebo jogurt, ať nemáte rychle hlad. Chcete-li si trávení opravdu usnadnit, zeleninu tepelně upravte na troše oleje.

Foto: Marie C Fields, Shutterstock.com

Tužší zelenina s větším obsahem škrobů a vlákniny se lépe tráví tepelně upravená

Cuketa pro dietáře

Bojíte se kalorií na noc? Povečeřte cuketu. „Obsahuje více než 90 % vody a to ji řadí mezi nízkokalorické potraviny. Mimoto nemá příliš výraznou chuť, lze ji tedy použít při přípravě sladkých i slaných pokrmů,“ doporučuje Tereza Havrlandová ze společnosti Lifefood. Cuketa zvětší objem ovesné kaše, nahradí klasické špagety a lze ji zapéct s další zeleninou, třeba lilkem a rajčaty.

Květák místo příloh i mouky

Zeleninu využijete i v odlehčených variantách klasických pokrmů. Vhod přijde třeba květák, nemáte-li problém s jeho trávením. „Můžete ho využít jako chutnou variantu rýže a nasekaným květákem lze nahradit mouku v těstě na pizzu,“ radí nutriční specialistka Monika Bartolomějová z poradny Nutriadapt.

Foto: PHILIPIMAGE, Shutterstock.com

Z brukvovité zeleniny je květák nejstravitelnější, večer je vhodnější než brokolice či zelí

Méně tučné sýry

Sýry jsou k večeři dobrá volba, vybírejte méně tučné, zhruba do 30 % tuku v sušině. Vychutnejte si cottage, lučinu nebo tvarůžky, můžete si dát i eidam, mozzarellu, případně menší množství balkánu či halloumi. Místo pečiva zkuste k sýru čatní nebo vodnatější zeleninu. Citlivějšímu zažívání udělá dobře kvašená zelenina.

Šunka pro masožravce

Půlnoční klobása vhodnou pozdní večeři nepředstavuje. Chuť na maso uspokojí kousek kvalitní šunky. Jestli vás pečivo nadýmá, místo chleba k ní zakousněte méně sladké ovoce, brambory nebo batáty.

Kaše zažene chuť na sladké

Obilné kaše zasytí a uspokojí chutě na sladké. Na noc zkuste fermentované kaše, které jsou lépe stravitelné. S dochucováním ale buďte opatrní – večer už nemusíte dodanou energii využít. Platí to zejména pro tučná semínka, ořechová másla a ořechy, ale i hodně sladké ovoce.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.