Hlavní obsah

Skřípání zuby: Zdánlivá banalita, které se vám může vymstít

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Dost často je to zážitek jako z hororu. Kdo pravidelně uléhá vedle osoby, která v noci skřípe zuby, by jistě souhlasil. Nejenže nepříjemnými zvuky ostatním narušuje spánek a děsí je, ale také si ničí zdraví. Co problém způsobuje a jak proti němu bojovat? Překvapivě psychoterapií i fyzioterapií.

Článek

Jestliže vás někdo upozorní, že v noci vydáváte děsivé zvuky, nejprve se ujistěte, že máte v ložnici dostatečné teplo a nejde jen o drkotání ze zimy. Pokud ne, pravděpodobně trpíte skřípáním zubů, které se odborně označuje jako bruxismus. Pomoc najdete nejen u zubaře, ale možná i u fyzioterapeuta či psychologa.

Ve dne i v noci 

„Bruxismus je denní či noční aktivita, do které spadá zatínání, skřípání a broušení zubů,“ uvádí lékař Filip Georges ze stomatologického centra Diente v Brně. Pokud po svém boku nemáte nikoho, kdo by vás na problém upozornil, můžete ho odhalit i sami: ráno se budíte s bolestí čelisti a hlavy, máte citlivé zuby, či dokonce ranky na vnitřní straně tváří, které vznikly kousáním. Typický je i přerušovaný spánek.

Máte-li na bruxismus podezření, můžete se také v noci zkusit nahrát například na telefon. S denní formou se samozřejmě bojuje snáze: potíže si lépe uvědomíte a získáte možnost je ovládnout. Objevují se obvykle ve vypjatých situacích: při stresu či extrémním soustředění zatínáte zuby a třete jimi o sebe.

Stres i špatný skus

Možných příčin bruxismu je několik. Často se přisuzuje psychice. Projevuje se tak stres, frustrace, potlačovaný hněv, respektive psychické vypětí. Prostřednictvím skřípání tak v noci možná ventilujete napětí nasbírané během dne, což se odráží také na kvalitě spánku. Problémy zhoršuje rovněž alkohol a kofein – právě kvůli jejich možnému negativnímu vlivu na usínání a průběh spánkového cyklu. Bruxismus vzniká i důsledkem křivých zubů a špatného skusu, což posoudí jen odborník.

Foto: Stockbakery, Shutterstock.com

Skřípání zubů a zatínání čelistí namáhá zuby a svaly a může způsobovat i bolesti hlavy

Zničené zuby a chronické bolesti

Zatímco někoho skřípání zubů děsí, jinému možná přijde úsměvné. Ovšem pozor, není radno ho podceňovat! Neřešený bruxismus vede k ničení výplní, obrušování skloviny a k vzniku drobných trhlinek na zubech, což zvyšuje riziko jejich zlomení. A věřte, že do nových zubů budete muset investovat více peněz, času i energie, než když začnete problém včas řešit! Další možnou komplikací jsou nepříjemné bolesti čelistního kloubu a žvýkacích svalů. Vaše první kroky by proto měly vždy vést k zubaři – posoudí váš skus i to, jak vážně poškozené zuby máte.

Najděte zdroj napětí 

Řešení je několik. Zubař vám pravděpodobně doporučí speciální chrániče na spaní, které nosí například hokejisté. Prodávají se univerzální, ale lze je nechat zhotovit i na míru, aby v ústech lépe seděly. To samozřejmě neřeší příčinu, ale následky. Lékař také může zuby v oblasti, kde se dotýkají, zbrousit.

Důležité je dbát na psychické zdraví. Snažit se odpočívat, zařazovat například pravidelné meditace, jógu či relaxační cvičení. Uvolnění čelistního svalstva a zmírnění skřípání lze dosáhnout například i přiložením teplého obkladu na čelist před spaním. Důležité také je najít možný zdroj permanentního vnitřního napětí, které vás nutí svírat čelisti, a zkusit ho odstranit. Někdy to nelze, ale už jen to, že jste pochopili, co vás tak silně stresuje a trápí, může pomoct. Často je skřípání důsledkem potlačované agrese, neschopnosti vyjadřovat emoce. Na tom byste mohli zapracovat s pomocí psychologa či terapeuta.

Uvolněte svaly a rozcvičte to

Zkusit můžete také návštěvu fyzioterapeuta. „Klienti trpící bruxismem mají výrazně přetížené žvýkací svaly, proto se v rámci fyzioterapie snažíme pomocí speciálních cviků tyto svalové skupiny uvolnit. Při těchto technikách je kladen velký důraz na prodýchávání, díky němuž se postupně snižuje napětí a dochází k zmírnění projevů,“ říká Ivana Bílková, hlavní fyzioterapeutka pražské Fyziokliniky.

Pro dobrou kondici svalů je důležitý dostatek hořčíku. Vyhněte se žvýkačkám, které svaly zbytečně zatěžují a udržují je v napětí, třebaže to není nutné – tento návyk se poté může projevit i během spánku.

Potýkali jste se někdy se skřípáním zubů? Co vám pomohlo?

ynezorPumanzeSaNyknalC